Jak siebie pokochać?

szanowanie własnych potrzeb
123rf.com

Bardziej jesteśmy przyzwyczajeni, żeby siebie krytykować, stawiać sobie wygórowane oczekiwania i winić siebie, niż być dla siebie życzliwym i kochającym. Jak to zmienić?
Badania wykazują, że samokrytyka prowadzi do lęku i depresji. Współczucie dla siebie oznacza lepsze radzenie sobie ze stresem i satysfakcjonujące relacje. Na szczęście można się nauczyć, jak siebie pokochać. Powoli, krok po kroku, każdego dnia, następującymi sposobami.

reklama

1. Jeśli dbanie o innych jest dla ciebie bardziej naturalne niż dbanie o siebie, poszukaj swojego zdjęcia z dzieciństwa. Patrz się na tą małą dziewczynkę i znajdź w sobie współczucie dla siebie. Przypomnij sobie, co ona czuła, jakie były jej cierpienia i radości. Doceń ją i otocz współczuciem.

2. Wsłuchaj się w swój dialog wewnętrzny. Co do siebie mówisz? Spróbuj sięgnąć po empatyczne zwroty i obdarz siebie nimi. Na przykład: „Jak mi świetnie idzie”, „Super dzisiaj wyglądam”, „Jestem w tym doskonała”. Jeśli czujesz przy tym opór, przyjrzyj się uczuciom, które są pod spodem. Uwolnij na przykład swój wstyd, który blokuje to, żebyś poczuła swoją wartość.

3. Medytuj. Medytacja jest skutecznym treningiem, dzięki któremu możesz skłonić mózg do współczucia sobie. Poszukaj więcej informacji o medytacji współczucia.

4. W ciągu dnia zadawaj sobie pytanie: „Czego mi trzeba?”. Zdrowej przekąski, bo jesteś głodna. Drzemki, bo zmęczona. Może zdenerwowana i potrzebujesz pobiegać lub zadzwonić do przyjaciółki, albo dobrze byłoby zrobić ćwiczenia oddechowe. Co robisz po ciężkim i stresującym dniu w pracy? Biegniesz po zakupy, sprzątasz lub dajesz sobie wycisk na siłowni? A tak naprawdę przydałaby ci się po prostu kąpiel w wannie lub nicnierobienie. Cały czas bądź w kontakcie ze swoimi uczuciami i potrzebami.