Obsesyjne myśl – powiedz im STOP (cz. 1)

Powiedz Stop obsesyjnym myślom
123rf

Zdarza się, że zapętlamy się w naszym myśleniu. W mózgu obsesyjnie powtarza się jakaś fraza, która budzi duży lęk, męczące wątpliwości, bolesną samokrytykę. Czujemy się jak na torturach. Jak wygrać ze złą myślą?
1. Nadaj imię bestii

Zidentyfikuj myśl. Czego się boję? Jakie są moje wątpliwości? Odpowiedz sobie w jednym zdaniu, w kilku słowach. Bestia jest groźniejsza, jeśli nie znamy jej imienia. Odszyfrowana traci swoją moc.

2. Wyjdź poza „wszystko albo nic”

Kiedy mają nad nami władzę obsesyjne myśli, świat widzimy jedynie czarny lub biały. Wydaje nam się, że gdy nasze lęki zwyciężą, będzie dramat, a gdy jakimś cudem unikniemy katastrofy, zapanuje raj na ziemi. Nie jesteśmy jednak w stanie uwierzyć w tę drugą opcję i męczymy się strasznie. Najczęściej jednak prawda leży gdzieś pośrodku i jest zupełnie inne wyjście.

3. Nie mam teraz czasu dla ciebie

Gdy obsesja atakuje cię, a ty nie masz siły żeby się nią zajmować, powiedz jej, że nie masz teraz dla niej czasu. Znajdziesz go dopiero po godzinie 20 wieczorem. Zobaczysz, że gdy nadejdzie oznaczona godzina obsesja będzie miała już trochę inne oblicze, mniej groźne.

4. Śmiej się z tego

Śmiech ma lecznicze właściwości. Jeśli czujesz, że pod wpływem złych myśli wariujesz, zwariuj jeszcze bardziej. W tym szaleństwie tkwi metoda. Wyśmiej swój lęk albo depresyjny nastrój, to naprawdę pomaga.