Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Zapobiec jesiennej depresji

29 września 2011 in Zrozumieć siebie by redakcja
O depresji napisano już wiele. Znamy jej powszechne objawy, takie jak: obniżone samopoczucie, utrata lub przyrost wagi nie spowodowane dietą, bezsenność lub nadmierna potrzeba snu, permanentne zmęczenie lub utrata energii, poczucie bezwartościowości lub nieuzasadnionego poczucie winy, spadek zdolności myślenia i koncentracji, problemy decyzyjne, a nawet powracające myśli na temat śmierci.

Prawie każdy z nas przechodził w życiu epizod depresyjny w łagodnej postaci.

I tak co roku, gdy kończy się lato, często ogarnia nas apatia, przygnębienie, brak motywacji do działania. Krótkie dni, brak słońca, słota, deszcz i wiatr, a do tego natłok spraw i obowiązków w pracy, w szkole, w domu. Wszystko to może nas przytłaczać, dopada nas chandra i robimy się smutni.

Tu z pomocą przychodzi nam naukowe wyjaśnienie stanu w jakim się znajdujemy.

Z języka angielskiego “smutny” znaczy SAD. I to określenie świetnie pasuje jako nazwa jesiennej choroby: SAD to skrót od Seasonal Affective Disorder, czyli sezonowe zaburzenia nastroju.

Jakie są przyczyny obniżonego nastroju?

“To przede wszystkim wynik niedoboru światła słonecznego. W październiku jego natężenie jest najmniejsze w całym roku. A  gdy jest ciemno nasz organizm produkuje dużo melatoniny – hormonu, którego nadmiar, powoduje senność i apatię” – wyjaśnia Agnieszka Młodzikowska, terapeuta i psycholog, Dyrektor Zarządzająca Perfect In Centrum Terapii i Rozwoju Osobowości.

SAD jest dość powszechnym zjawiskiem. Wrażliwe są na nie, zarówno kobiety, małe dzieci, jak i mężczyźni.

Jak sobie radzić?

“Radzę być zapobiegliwym. – mówi Agnieszka Młodzikowska – możemy niejako “nastawić” się, przygotować na obniżony nastrój np. już we wrześniu. Mamy wtedy jeszcze wiele energii i zapału po słonecznych wakacjach i urlopie. Znamy już siebie, swój organizm, wiemy, że źle znosimy jesienne obniżenie nastroju. Jestem zdania, że właśnie wtedy warto zaplanować plan dbania o siebie. Czyli na fali powakacyjnego dobrostanu należy sporządzić listę rzeczy, które chcemy robić dla siebie podczas najtrudniejszego okresu w roku. I tu mogą być zajęcia aktywizujące, warsztaty rozwoju osobistego, kursy tańca, joga, spotkania ze znajomymi itp. Możemy skorzystać z aromaterapii, masażu czekoladowo – cynamonowego, pobudzającego zmysły, wszystkiego co poprawi nam nastrój, rozweseli i pobudzi do życia.

Pamiętajmy też o zdrowej diecie, która teraz jest wyjątkowo ważna. Dodatkowe kalorie, cukry i węglowodany pochodzące z batoników, czekoladek i serowej pizzy tylko dodatkowo pogorszą nasz stan.

Ważny jest też ruch, i to jak najwięcej na świeżym powietrzu.”


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI