Butik Świąteczny

Zdrowe podejście do świąt Bożego Narodzenia

123 RF

Rodzinny obowiązek, zmęczenie, stres, negatywne emocje. Albo odpoczynek, przyjemność, radość, dzielenie się uczuciami. Możesz wybrać, czego doświadczysz podczas świąt. Oto pięć wskazówek jak je spędzić z korzyścią dla ducha i ciała.
1. Ustal sam ze sobą czego oczekujesz od świąt

Zastanów się, jak chcesz je spędzić. Ale odpowiedz sobie na to pytanie naprawdę szczerze. Czego potrzebujesz? Czasu z rodziną, rozmów, smacznego jedzenia? Czy marzysz o tym, żeby poleniuchować, poczytać książkę, chodzić w piżamie do godziny 16, uprawiać seks? A może pragniesz jak najwięcej czasu spędzić na świeżym powietrzu? Marzenia marzeniami a gdzie tradycja rodzinna, mama się obrazi, dzieci lubią tradycję – już dyskutujesz ze swoim wewnętrznym głosem. Święta trwają trzy dni, możesz podzielić je między różne aktywności – znajdzie się czas i na siedzenie za stołem w gronie bliskich ci ludzi, i na samotną medytację. Możesz cieszyć się i jednym, i drugim.

2. Odpuść sobie

Podejdź do świąt z przymrużeniem oka. Często jesteśmy perfekcjonistyczni – chcemy by kokardy na prezentach były wielkie i równe, karp był kulinarnym mistrzostwem świata, a ubrania dzieci z najnowszych kolekcji. Jeśli tak naprawdę to cię męczy i nie daje radości, w tym roku zrób coś inaczej. Prezenty włóż w ładne świąteczne torby, kup filety z łososia i upiecz je (prościej), a dzieciom nowe ubrania kup za dwa tygodnie na wyprzedażach. Zainwestuj w zimowe spacery. A może kolędy chcesz zastąpić muzyką relaksacyjną? Świece? Kadzidełka? Komedia, która zawsze cię rozśmiesza? Odpręż się w świąteczny wieczór tak, jak lubisz.

3. Miej realistyczne oczekiwania wobec rodziny

Nie wiadomo dlaczego zakładamy, że marudząca wiecznie i złośliwa teściowa w Wigilię zamieni się w łagodną i błogo uśmiechającą się Matkę Boską. A rozkrzyczani siostrzeńcy w grzeczne aniołki. Zadbaj o swoje dobre samopoczucie, ćwicząc akceptację. Nie chodzi o to, żeby zgadzać się na to, by ktoś przekraczał twoje granice, ale pewną dozę wyrozumiałości i dystansu. Czasem kiedy wyluzujemy, uwalniamy się od wewnętrznego napięcia. Druga strona to czuje i jej zachowanie się zmienia. Najczęściej na lepsze.

4. Przygotuj plan B

Zdarza się, że w naszych rodzinach są nierozwiązane konflikty, dawne urazy. Pewne scenariusze powtarzają się, a my nie zawsze umiemy sobie radzić z emocjami, które je aktywują. Jeśli przewidujesz jakąś nieprzyjemną sytuację i to cię stresuje, stwórz plan jak spokojnie na nią zareagować, by zminimalizować konflikt w święta. Jeśli na przykład boisz się, że twoja mama jak zwykle powie, że twój mąż mało zajmuje się dziećmi, możesz odpowiedzieć z uśmiechem: „Mamo, doceniam że troszczysz się o nasze dzieci. Mamy dla nich całe weekendy, podczas których świetnie się razem bawimy. Nie martw się, proszę”. Posiadanie takiego awaryjnego planu nieco cię rozluźni.

4. Bądź uważny na sygnały swojego ciała oraz myśli

Jeśli doświadczamy fizycznych efektów stresu, nasz organizm chce walczyć lub uciekać, aktywując przywspółczulny układ nerwowy. Stąd nasze nieprzyjemne emocje jak złość czy zmęczenie. Jeśli jednak będziemy uważni na ciało, w odpowiednim momencie przerwiemy jedzenie czy jałową dyskusję ze szwagrem. Odnotujemy nieprzyjemny ciężar w żołądku, jego ściśnięcie, lekko przyśpieszone bicie serca albo to, że zaczynamy ziewać. Wyjdziemy z dzieciakami na sanki lub zmienimy temat rozmowy. Żeby poczuć skutki relaksacji, często wystarczy kilka głębokich, świadomych oddechów, wykonanych w chwili spokoju. Gdy skupiasz się jedynie na wdechu i wydechu, nic więcej się nie liczy. Obserwuj też swoje myśli. Jeśli się im przyjrzysz, przekonasz się, że podczas świąt myślisz o zupełnie niepotrzebnych sprawach. A co będzie jak się spóźnimy do cioci, a jak tacie nie spodoba się prezent, a jak kilkumiesięczny synek będzie marudził przy stole, jak ja nienawidzę wujka Stefana. Już teraz czytając te słowa, zapewne widzisz, że te myśli są zbędne. Są pewne sprawy, na które nie masz wpływu, więc nie ma żadnej potrzeby poświęcać im myśli. Lepiej zostaw w spokoju przeszłość, nie wybiegaj w przyszłość. Tu i teraz są święta i ty masz wobec nich oczekiwania z punktu pierwszego. Realizuj je z pozostawionym małym marginesem na przyjemne niespodzianki.

5. Pamiętaj, żeby nie zapomnieć po co dla ciebie są święta.

Na lodówce możesz magnesem przypiąć sobie ważne dla ciebie cytaty, które będą ci o tym przypominać. Na przykład: „Całe życie można odegrać. Tylko po co?” (autor nieznany).