Grać w zielone czy je po prostu jeść?

Grać w zielone czy je po prostu jeść?

Nieraz przechodzimy koło stoiska z „zieleniną” i zastanawiamy się po które sięgnąć?
Albo czy w ogóle? Jedna odpowiedź jest pewna: po prostu BRAĆ!

Healthy eating, green vegetables in heart shape
Zaraz opiszemy: które, dlaczego?
Czy staniemy się zwykłymi królikami, jedząc aż tyle zielonego?
Nieraz spotkałam się ze stwierdzeniem: „zieleninę jedzą tylko zwierzęta”, czyżby?

Mój partner jest mięsożercą, na jego talerzu mięso pojawia się na śniadanie, obiad i kolację. Nie przepada za pewnymi świętami, bo mięso nie pojawia się na stole. Oczywiście, zawsze jadł „dary natury” w formie sałatki do posiłku czy koktajli, ale nigdy nie uważał zieleniny za jeden z ważniejszych składników posiłku, zwłaszcza mój ulubiony brokuł, który nieraz był pozostawiony na talerzu.

Przez ostatnie pięć dni dla naszego zdrowia zrobiliśmy detoks od mięsa, zaczęliśmy jeść więcej sałat (lodowa, rzymska, czerwona, pekińska, cykoria) i oczywiście inne kolorowe warzywa. Czego dowiedzieliśmy się poza mnogością odmian zielonych przyjaciół? Tego, że rewelacyjnie wpływają na nasze organizmy. Mamy więcej energii, twarze ze zmęczonych zaczęły promienieć i co ciekawe nie chodzimy głodni.

Przed Wami opis zielonych produktów i ich dobroczynny wpływ na Wasz organizm:

warzywa

BROKUŁ

inaczej zielony kalafior lub kapusta szparagowa
bomba witaminowa: chroni przed rakiem, wrzodami żołądka, anemią, korzystnie wpływa na funkcjonowanie wzroku i reguluje poziom cukru we krwi, co jest szczególnie ważne dla cukrzyków
Wartość energetyczna – 35 kcal

Białko ogółem – 2,38 g
Tłuszcz – 0,41 g
Węglowodany – 7,18 g
Błonnik – 3,3 g

– JARMUŻ

w Polsce często jeszcze niedoceniany, nie to co w Skandynawii. Liście jarmużu są skarbnicą białka, błonnika, witamin – przede wszystkim C i K, a także soli mineralnych – zwłaszcza wapnia i potasu, oraz sulforafanu – silnego przeciwutleniacza.

Wartość energetyczna – 49/28 kcal
Białko ogółem – 4,28/1,90 g
Tłuszcz – 0,93/0,40 g
Węglowodany – 8,75/5,63 g
Błonnik – 3,6/2,0

– SZPINAK
liście szpinaku mają właściwości antynowotworowe i chronią przed miażdżycą. Właściwości lecznicze szpinaku to zasługa beta-karotenu, witaminy C oraz luteiny – znanych przeciwutleniaczy. Poza tym szpinak bogaty jest w potas, żelazo i kwas foliowy. Szpinak powinny jadać osoby zestresowane, jest on bowiem źródłem magnezu.

– AWOKADO
to owoc o dużej zawartości tłuszczu. Można nim np. smarować pieczywo, a będzie tak samo smaczne jak z masłem, ale zdrowsze, bo kwasy tłuszczowe obecne w awokado chronią serce.  W awokado jest też dużo potasu (więcej niż w bananach), który reguluje ciśnienie krwi, czuwa nad prawidłową pracą serca, a także wpływa korzystnie na układ nerwowy. Owoc ten zawiera sporo witamin C, E i A – silnych przeciwutleniaczy, które mają działanie przeciwnowotworowe, a także witamin z grupy B, wśród nich szczególnie cenny jest kwas foliowy, który zapobiega wadom rozwojowym płodu.

– NATKA PIETRUSZKI

w istocie łagodzi nerwobóle, działa moczopędnie, pomaga w leczeniu kamicy moczowej. Zawiera olejek eteryczny, którego główne składniki to apiol i mirystycyna. Obie substancje to dobre środki dezynfekujące i moczopędne. Zielone listki poprawiają trawienie, przynoszą ulgę przy gwałtownej fermentacji w jelitach, odtruwają organizm.

Nać pietruszki doskonale wzmacnia – w 100 g jest 5 mg żelaza i 177 mg witaminy C (więcej niż w cytrusach). Świetnie wpływa na wzrok i cerę, bo ma aż 5510 µg beta-karotenu i 3,1 mg witaminy E. Natka obfituje też w kwas foliowy (170 µg), a ponadto w sole mineralne: magnez, wapń, potas, fosfor, cynk, miedź i mangan. Żucie listków poleca się palaczom, bo natychmiast poprawia nieświeży oddech.

 

a to oczywiście nie koniec, zielonych warzyw jest cały wachlarz ze szczerego serca polecamy
SWANSBAR

 

 

 

 

PODYSKUTUJ: