5 sposobów na trening mózgu u seniora

Z biegiem lat pamięć człowieka ulega pogorszeniu. Nie jest to jednak proces, nad którym nie można zapanować. Jak szybko poprawić pamięć? Ćwiczenia mózgu, a także… wysiłek fizyczny połączony ze zdrową dietą pomogą utrzymać umysł osoby starszej w dobrej kondycji.

Czytanie, oddawanie się hobby, spotkania z innymi ludźmi, a także gry planszowe – to tylko niektóre ze sposobów, które mogą pomóc seniorom w treningu pamięci i koncentracji oraz zapobieganiu demencji starczej. Nie należy zapominać także o kanonach zdrowego trybu życia, czyli aktywności fizycznej i odpowiedniej diecie.

Leki i suplementy diety na pamięć

Nie zaszkodzi wspomóc pamięć seniora odpowiednimi preparatami. Mogą to być leki dostępne bez recepty na bazie miłorzębu japońskiego, zawierające flawonoidy o właściwościach antyoksydacyjnych, np. Ginkofar. Lek ten sprawdzi się u osób, które mają kłopoty z osłabieniem pamięci i chcą poprawić swoje zdolności poznawcze oraz jakość życia, kiedy wystąpią objawy łagodnej demencji.

Innymi pożądanymi składnikami są lecytyna, żeń-szeń, a także kwasy omega-3 i omega-6, olej lniany czy tran. Nie zapomnijmy też o tym, że w przypadku kondycji umysłu seniora bardzo ważna jest interakcja społeczna. Kontakty z ludźmi, rozmowy również zmuszają mózg do wysiłku i dostarczają mu licznych bodźców – senior musi formułować wypowiedzi, rozpoznawać twarze i imiona, kojarzyć fakty, przypominać sobie zdarzenia itd. Nie zapominajmy o tym, a uzyskamy pozytywne rezultaty w postaci sprawnego umysłu osoby w podeszłym wieku.

Senior z książką lub gazetą

Czytanie książek to jeden ze sposobów pozytywnego oddziaływania na umysł seniora. Wpływa ono pozytywnie na pamięć i koncentrację, przynosząc nieporównywalnie lepsze efekty niż np. oglądanie telewizji, które jest bardziej biernym przyswajaniem informacji. Regularne czytanie wpływa korzystnie na pracę mózgu i zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera. Książka pobudza bardzo liczne obszary mózgu, m.in. odpowiedzialny za pamięć oraz za zmysły słuchu, wzroku i dotyku. Z kolei czytanie prasy pobudza dodatkowo zainteresowanie seniora wydarzeniami aktualnymi. Dowiedz się co wpływa na naszą pamięć i jak o nią dbać.

Dieta przyjazna pamięci

Badania naukowe dowiodły, że zdrowa dieta spowalnia procesy starzenia się mózgu i obniża ryzyko rozwoju demencji starczej. Jednocześnie wpływa korzystnie na układy krążenia i nerwowy. Do najlepszych pod tym względem należy dieta śródziemnomorska, która jest uboga w mięso i nabiał, a bogata w świeże warzywa i owoce, ryby, oliwę z oliwek, orzechy, nasiona roślin strączkowych oraz węglowodany złożone (czyli produkty zbożowe, najlepiej pełnoziarniste). Do diet zdrowych dla mózgu należy także skandynawska, bogata w ryby morskie zawierające dużą ilość kwasów tłuszczowych omega-3. Oto inne produkty, na jakie warto zwrócić uwagę:

  • ciemne pieczywo pełnoziarniste,
  • oleje roślinne,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • warzywa niebulwiaste,
  • owoce takie jak jabłka czy gruszki.

Gry wspomagające pamięć

Umysł wspomagają wszelkiego rodzaju ćwiczenia poznawcze, czyli takie, które wymagają koncentracji i umiejętności syntezy. Naukowcy stwierdzili, że ćwiczenia poznawcze zwiększają przepływ krwi w mózgu o niemal 8%, co oznacza zwiększenie zdolności do rozumowania, rozwiązywania problemów i logicznego myślenia. Warto zagrać ze starszą osobą na przykład w gry, które przeznaczone są do treningu pamięci dzieci, np. rozmaite wersje gry typu „memory”.


Znakomitym ćwiczeniem zmuszającym do przywoływania faktów i kojarzenia jest rozwiązywanie krzyżówek. Kolejną zabawą umilającą czas i jednocześnie wspomagającą funkcjonowanie mózgu są zabawy w skojarzenia czy kalambury. Warto dać seniorowi także inne ćwiczenia przygotowywane zwykle z myślą o dzieciach, a pobudzające mózg do pracy – labirynty rysunkowe czy rebusy, gry polegające na układaniu słów (np. gra Scrabble) lub ciągów cyfr. Bardzo zajmującym sposobem na trening pamięci seniora jest nauka języka obcego. Wysiłek podejmowany przy zapamiętywaniu reguł oraz słówek będzie tu podwójnie satysfakcjonujący.

Wysiłek fizyczny – dla kondycji i głowy

Równie istotne, co wysiłek umysłowy, są dla seniora i jego głowy ćwiczenia fizyczne – oczywiście w takim stopniu, na jaki pozwala kondycja starszej osoby. Badacze z Uniwersytetu Teksańskiego w Dallas stwierdzili, że ćwiczenia fizyczne pobudzają m.in. obszar hipokampa – czyli tę część mózgu, która jest odpowiedzialna za pamięć. Badania przeprowadzono wśród seniorów, którzy przez 12 tygodni wykonywali ćwiczenia fizyczne, takie jak jazda na rowerku stacjonarnym czy bieganie na bieżni. Świetne rezultaty przynoszą też inne formy aktywności wymagające umiarkowanego wysiłku: nordic walking, basen, rower. Nawet regularne spacery przyczyniają się do dotlenienia mózgu i usprawnienia krążenia krwi.

Źródło:

http://www.rynekzdrowia.pl/Badania-i-rozwoj/Badacze-jest-sposob-by-wspomoc-mozg-i-to-nie-tylko-pamiec,164182,11.html

http://www.rynekzdrowia.pl/Badania-i-rozwoj/Badania-odpowiednia-dieta-moze-poprawic-pamiec-seniorow-nawet-o-jedna-trzecia,174877,11,1.html