Aromaterapia na bezsenność

2/3 Polaków cierpi na problemy ze snem*. Wynikają z różnych, często bardzo indywidualnych powodów. Co zrobić by lepiej spać?

Wśród najpopularniejszych powodów bezsenności jest m.in. stres, ból, problemy hormonalne czy zaburzenia psychiczno-emocjonalne, takie jak depresja. Zanim sięgniemy po środki farmaceutyczne, warto spróbować naturalnych sposobów. Jednym z nich jest aromaterapia. Przed zastosowaniem terapii naturalnymi olejkami eterycznymi, należy się jednak upewnić, że mamy odpowiednią higienę snu.

Przede wszystkim pamiętajmy, że sypialnia to miejsce do spania i nie powinno być w niej miejsca na sprzęty elektroniczne, takie jak telewizor, telefon czy laptop, które zaburzają sen. Zadbajmy także o wygodne łóżko, regularne wietrzenie pomieszczenia i jego dobre zaciemnienie, aby światła z ulicy nas nie rozpraszały.  

Warto pamiętać, że jakość snu związana jest ze stylem życia, także z odżywianiem. Postawmy na dietę lekkostrawną nie tylko wieczorem, ale również w ciągu dnia. Zrezygnujmy także z alkoholu, który mylnie postrzegany jest jako wspomagacz w zasypianiu. Kolejną ważną rzeczą jest ruch – nie musimy od razu trenować wyczynowo, wystarczy, że pójdziemy na spacer lub się porozciągamy. Intensywny wysiłek przed snem jest wręcz niewskazany.

Na godzinę przed snem zacznijmy wyciszenie. Przyciemnijmy światło, wyłączmy telewizor, radio i inne źródła dźwięku. Osoby, które nie lubią ciszy, mogą włączyć muzykę relaksacyjną. Możemy także wziąć gorącą kąpiel, poczytać książkę lub pomedytować.

Jakie zapachy dobrze działają na sen?
pomarańczą, bergamotką, melisą, lawendą, świerkiem i drzewem różanym. „Warto postawić na te zapachy olejków eterycznych, jeśli mamy problemy ze snem. Możemy wybrać jeden, stosować je zamiennie lub dowolnie mieszać. Działają odprężająco, uspokajająco i łagodzą stres, który jest jedną z głównych przyczyn bezsenności. Olejki eteryczne melisowy i lawendowy dodatkowo łagodzą odczuwanie bólu” – mówi Małgorzata Wysokińska współwłaścicielka marki naturalnych olejków eterycznych Optima PLUS.

Jest kilka sposobów na użycie olejków eterycznych. Możemy dodać kilka kropli do wieczornej kąpieli, nawilżacza powietrza, jeśli producent dopuszcza taką opcję, lub tradycyjnie – w kominku do aromaterapii. Niezależnie od wybranego sposobu zrelaksujmy się i spokojnie wdychajmy wybrany zapach. Starajmy się myśleć jedynie o pozytywnych i przyjemnych rzeczach, zapominając o problemach. Aromaterapię dodajmy do swoich wieczornych rytuałów, aby skutecznie się uspokoić i przygotować do snu.  

* Badania TNS Polska „Sen Polaków”