Czy czarna herbata jest dobra dla zdrowia?

123rf.com

W upalne dni rośnie ryzyko odwodnienia organizmu. Zapotrzebowanie na płyny to kwesta indywidualna, ale Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, by spożywać dziennie 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała. Czy spożywanie herbaty możemy wliczyć w dzienne zapotrzebowanie na płyny? Poniżej odpowiedź na to pytanie i więcej faktów o wpływie herbaty na zdrowie.
MIT: PICIE CZARNEJ HERBATY MOŻE PROWADZIĆ DO ODWODNIENIA

reklama

Fakt: Długo istniało przekonanie, że napoje zawierające kofeinę takie jak czarna herbata są moczopędne i mogą doprowadzić do odwodnienia organizmu. Spożywanie herbaty nie wywołuje działań moczopędnych, chyba że ilość herbaty spożywanej jednorazowo zawiera więcej niż 300 mg kofeiny. Jest to odpowiednik mniej więcej sześciu lub siedmiu wypitych filiżanek w ciągu około jednej godziny. Jako że herbata w 99% składa się z wody, przyczynia się do pokrycia dziennego zapotrzebowania na płyny.

MIT: HERBATA JEST SZKODLIWA DLA KOŚCI

Fakt: W przeszłości uważano, że niektóre składniki występujące w herbacie, takie jak kofeina i fluor, mogą osłabić kości, jednak ostatnie analizy sugerują, że picie czarnej herbaty może mieć na nie pozytywny wpływ. Badania[i] przeprowadzone wśród starszych kobiet wykazały, że osoby, które piją cztery lub więcej filiżanek herbaty dziennie, odnotowały poprawę gęstości kości w porównaniu do kobiet, które nie piją herbaty. Jeszcze lepiej ta sytuacja wygląda wśród osób, które lubią pić herbatę w stylu brytyjskim, czyli z dodatkiem mleka. Wypicie czterech filiżanek herbaty z mlekiem dziennie dostarcza 21% dziennego zapotrzebowania na wapń u osoby dorosłej. Ponadto, herbata jest źródłem manganu i minerałów, niezbędnych dla wzrostu i rozwoju kości ciała oraz potasu, co ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania poziomu płynów ustrojowych w organizmie. Warto też wzbogacić swoją ulubioną filiżankę czarnej herbaty, np.: English Afternoon łyżką miodu czy żurawin, co dodatkowo wpłynie na podniesienie odporności organizmu.

MIT: PICIE HERBATY POWODUJE NIEDOBORY ŻELAZA

Fakt: Osoby zdrowe, które na co dzień stosują zbilansowaną dietę, nie powinny martwić się, że regularne picie czarnej herbaty może spowodować jakiekolwiek niedobory żelaza. Należy pamiętać, że wchłanianie żelaza zależy od wielu czynników, w tym ilości spożywanego żelaza hem – pochodzenia zwierzęcego (mięsa, jaj, ryb) i żelaza zawartego w produktach warzywnych (zbóż, roślin strączkowych, suszonych owoców), interakcji z innymi czynnikami dietetycznymi oraz ogólnego stanu fizjologicznego. Sugeruje się, że pewne związki występujące w herbacie, polfenole, mogą zmniejszyć wchłanianie żelaza z żywności pochodzenia roślinnego. Jednak badania na temat wpływu herbaty na poziom żelaza nie dostarczają wystarczających dowodów na to, że picie czarnej herbaty powoduje problemy u osób zdrowych. Osoby, które mają obniżony poziom żelaza lub są narażone na jego niedobór, powinny unikać picia herbaty w trakcie posiłków. Najlepiej odczekać godzinę po jego zakończeniu. Osoby, które nie są zagrożone niedoborem żelaza, mogą pić czarną herbatę – np. Earl Grey czy English Breakfast o każdej porze dnia.

MIT: PICIE CZARNEJ HERBATY PODCZAS DIETY NIE JEST WSKAZANE

Fakt: Czarna herbata pita bez mleka i bez cukru nie zawiera kalorii, co powoduje, że jest najzdrowszą alternatywą dla większości napojów bezalkoholowych. Powszechnie uważa się, że tylko zielone herbaty mają zdrowe działanie i wspomagają organizm podczas stosowania diety. Pamiętajmy jednak, że czarne i zielone herbaty pochodzą z tej samej rośliny, Camelia sinensis, i zawierają podobne ilości przeciwutleniaczy i kofeiny, różnią się tylko procesem suszenia. Czarna herbata zawiera 99% wody i jej spożycie można doliczyć do dziennego spożycia wskazywanego przez dietetyków w ilości ośmiu filiżanek płynu dziennie.


[i] Żródło: http://www.tea.co.uk/

mat.pras. przygotowane przez Ahmad Tea London we współpracy z brytyjskim niezależnym stowarzyszeniem UK Tea & Infusions Association.