Jeśli nie sól, to co?

fot.123rf

Bez soli potrawy nie mają smaku? To mit! Ograniczenie jej w codziennym menu nie tylko sprzyja zdrowiu, ale też powoduje, że lepiej czujemy naturalne smaki.
Nie wyobrażasz sobie ulubionej potrawy bez dodatku soli kuchennej? Skorzystaj z rad eksperta Marka Flisińskiego i sięgnij po jej zdrowsze odmiany lub smaczne zamienniki.

reklama

Sól soli nierówna Najpopularniejsza, kamienna sól, jest mało wartościowa, sztucznie jodowana i wybielana. Dużo lepsze są sól gruboziarnista, nieoczyszczona oraz morska czy himalajska, bogata w mikroelementy. Szczególnie warto polecić morską sól organiczną Maldon – jest grubsza, dlatego jeśli solimy nią np. mięso, nie wnika głęboko w potrawę.

Zdrowa marynata Zamiast soli do marynowania mięs stosuj przyprawy o mocnym, dominującym aromacie: tymianek cytrynowy, czosnek, majeranek, imbir, estragon, papryka czy ocet.

Dania z grilla Opiecz warzywa i polej je olejem lnianym lub oliwą i octem, a sól będzie zbędna.

Do ryb W celu wydobycia smaku świetnie sprawdzi się confitowana skórka z cytryny, którą można przygotować samemu: obierz cytrynę i skórki zblanszuj trzykrotnie w wodzie. Pokrój je w cienkie paski i zagotuj w syropie cukrowym z sokiem z wyciśniętych cytryn.

Przyprawy zamiast soli

Komponowanie własnych mieszanek przyprawowych jest bardzo proste. Wystarczy tylko wiedzieć, jakie pasują do określonego typu potraw.

BAZYLIA pasuje do pomidorów, papryki, bakłażanów, ziemniaków, cykorii, serów, białej czekolady, twarogu oraz ryb, wieprzowiny i kurczaka. Dobrze komponuje się z czosnkiem, rozmarynem, tymiankiem, majerankiem, oregano.

CYNAMON pasuje do owoców, marchewki, dyni, batatów oraz kurczaka, jagnięciny. Dobrze komponuje się z zielem angielskim, gałką muszkatołową, goździkami.

OREGANO pasuje do pomidorów, papryki, cebuli, karczochów, cukinii, ziemniaków, grzybów, fasoli, ryb, kurczaka, jagnięciny, wieprzowiny. Dobrze komponuje się z chilli, liściem laurowym, tymiankiem.

ROZMARYN pasuje do grzybów, groszku, ziemniaków, cebuli, fasoli oraz kurczaka, jagnięciny, wieprzowiny, ryb. Dobrze komponuje się z czosnkiem, oregano, tymiankiem, bazylią.

Dzienna dawka soli zatwierdzona przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) to zaledwie 5 g, czyli jedna płaska łyżeczka. Tymczasem z badań wynika, że Polacy spożywają jej dwa, a nawet trzy razy więcej. Nadmiar sodu (sól to chlorek sodu) w diecie powoduje nadciśnienie, opuchnięcia, zwiększa ryzyko udaru, chorób nerek, a także osteoporozy. Niestety, ograniczenie spożycia soli nie jest łatwe, bo oprócz soli, której używamy świadomie, jest jeszcze ta ukryta w żywności przetworzonej, ale też w wędlinach, serach, rybach, a nawet w chlebie. Jak zatem wprowadzić zmiany do swojego menu? Jeśli gotujesz w domu, dla rodziny i masz wpływ na to, co i jak przygotowujesz, wypróbuj któryś z przepisów przygotowanych przez kucharzy ekspertów na stronie www.gotujmyzdrowo.pl. W sklepie – czytaj etykiety i kupuj produkty z jak najmniejszą zawartością soli. Wodę też pij niskosodową, bo jest nie tylko smaczna, ale i zdrowa.

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »