Białko zwierzęce czy roślinne-które jest zdrowsze?

Wybierając do jedzenia białka roślinne lub zwierzęce, przede wszystkim należy pamiętać o swoim stanie zdrowia oraz o tym, z jakiej hodowli lub uprawy pochodzi zjadany przez ciebie produkt. Jeśli dbasz o jakość swojego samochodu lub kosmetyków, zwróć też uwagę na jakość zjadanej przez ciebie żywności, zadbaj o to by miała jak najwyższą wartość odżywczą.
Jeżeli jesteś zdecydowanym mięsożercą, to wybieraj ryby i drób, a mięsa czerwone jedz raz w tygodniu. Mięso czerwone, drób, ryby i nabiał łącz w jednym posiłku z surówkami, warzywami korzeniowymi nieskrobiowymi, nasionami, ziołami i orzechami. Wszystko po to, by trawienie przebiegało sprawniej. Białka bowiem są trawione w środowisku kwaśnym a węglowodany w zasadowym. Efektem połączenia białek z węglowodanami jest niedokładnie strawiony pokarm, który ulega gniciu w jelitach, co odczuwamy jako niestrawność, zgagę, bóle brzucha i gazy. Nie łącz więc w jednym posiłku białek i węglowodanów (do węglowodanów zaliczamy: wszystkie ziarna i wyprodukowaną z nich żywność, warzywa bogate w skrobię). Po zjedzeniu białek pamiętaj, że potrzebują czterech godzin na pokonanie drogi z ust do jelit. Dopiero po tym czasie wskazany jest następny posiłek.

reklama

Dyskusja na temat tego jaki rodzaj białka jest zdrowszy, związana jest z faktem,że białka zwierzęce zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, czyli takie części składowe białek, których organizm człowieka sam nie może wytworzyć. Białka roślinne nazywane są niekompletnymi co oznacza, że często zawierają mało tzw. aminokwasów niezbędnych.

Dlatego jeżeli nie jesz mięsa, to ważne jest łączenie białek tak, by wzajemnie się uzupełniały. Łączenie zbóż i nasion strączkowych zapewnia potrzebne aminokwasy. Aby uzyskać białko roślinne przypominające białko pochodzące z mięsa, można stosować zboża(pełne ziarna) i rośliny strączkowe w proporcjach ok. 2 części zbóż na 1 część roślin strączkowych. Można spożywać też orzechy i nasiona ze zbożami. Dla tych, którzy nie są w stanie trawić roślin strączkowych i zbóż, lub podobnych zestawów w trakcie jednego posiłku, można podawać takie pokarmy naprzemiennie.