Kasze i ich wartości odżywcze

Zdrowa dieta
123rf.com

Kasze są wspaniałym, drogocennym i bogatym w substancje odżywcze pokarmem, zalecanym do stosowania w codziennej diecie. A tymczasem nie jemy kasz. Dlaczego? Towarzyszy nam przekonanie, że ich przyrządzanie jest pracochłonne i trudno znaleźć przepisy na smaczne dania. Nadal pokutuje też opinia, iż kasza to jedzenie dla ubogich. Czas w końcu zmienić takie myślenie.
Warto podkreślić, że kasze to jadalne nasiona zbóż i roślin. W Polsce najbardziej znane kasze to: kasza gryczana z gryki, kasza jęczmienna z jęczmienia, kasza jaglana z prosa, kasza manna z pszenicy i kasza kukurydziana.

Jak ugotować kaszę?

Każdy rodzaj kaszy należy przed gotowaniem umyć. Kaszę przygotowuję w ten sposób, że odmierzam 1 szklankę kaszy i zalewam ją 3 szklankami wrzącej wody, a po zagotowaniu zmniejszam gaz i gotuję na małym ogniu 20 – 30 min. Pęczak gotuje się dłużej – nawet ponad 60 min. Można skrócić ten czas, namaczając pęczak na kilka godzin (6-8) w wodzie. Bardziej sypką kaszę otrzymamy, zmniejszając ilości wody lub podprażając ją z oliwą przed gotowaniem. Aby otrzymać z kolei kaszę bardziej ugotowaną, miękką, można dodać więcej wody. Warto poeksperymentować, tak z ciekawości, jaka ilość wody pozwala nam uzyskać najbardziej smaczną kaszę.

Jeżeli chcesz jeść kaszę na śniadanie czy wziąć do pracy na lunch, możesz ugotować ją wieczorem. Zawsze znajdzie się rozwiązanie. Zwłaszcza, że gdy kasza gotuje się na małym ogniu, masz 20-30 min dla siebie. Kasze przygotowane według indywidualnych potrzeb dają poczucie sytości i energię. Dostarczają wspaniałych wrażeń smakowych, uspokajają nerwy, poprawiają pamięć i gwarantują dobry sen.

Kasza gryczana. W porównaniu do innych kasz nie zawiera glutenu i nie zakwasza organizmu. Jest wspaniałym źródłem rutyny, która wzmacnia naczynia krwionośne, przeciwdziała hemoroidom, zmniejsza ciśnienie krwi. Jest zalecana dla osób cierpiących na rozwolnienia.

W zależności od stopnia uprażenia może mieć różne kolory, od prawie białej surowej do ciemnobrązowej – mocno uprażonej. Kaszę można samemu uprażyć na patelni, regulując stopień uprażenia tak, by najbardziej odpowiadał.

Oto kilka propozycji podania kaszy gryczanej:

  • Kasza gryczana wspaniale smakuje z duszonymi warzywami, można przyrządzić z ugotowanej kaszy gryczanej puree i podać z grzybami i cebulką.
  • Inne przepyszne danie to kotlety ze zmiksowanej kaszy gryczanej, tofu i kapusty kiszonej.
  • Zmiksowana kasza gryczana jest doskonałym farszem do naleśników lub pierogów.
  • Nie próbowałam jeszcze, ale znalazłam przepis na gryczany pudding. To dobry pomysł na sobotnie lub niedzielne śniadanie.

Przepis na Kotlety z kaszy gryczanej i tofu

Przepis na puding z kaszy gryczanej