Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

123RF.com
28 września 2011 in Diety by Urszula Mijakoska

Kawa-dobra czy zła?

O tym, czy kawa jest zdrowa czy nie, zastanawia się wielu z nas. Jest to jednak pytanie bez jednoznacznej odpowiedzi.

Do wszystkiego dobrze jest podchodzić spokojnie i bez przesądów. Ogromną rolę w określeniu czy dany produkt jest zdrowy czy nie odgrywa stan zdrowia, klimat, pora roku, a nawet środowisko w którym żyjemy. Ważne też jest pochodzenie pożywienia i  sposób  jego przyrządzania. Każdy z nas jest inny i nie można przyjąć określonego, sztywnego sposobu odżywiania za właściwy. Aby utrzymać ciało i umysł w równowadze, potrzebna jest świadoma decyzja dotycząca wyboru określonej grupy pożywienia

Kontrowersję jakie wzbudza kawa, związane są z jej działaniem. Zawarta w niej kofeina  jest najczęściej używanym związkiem pobudzającym obecnym również w napojach, tabletkach odchudzających czy różnych środkach przeciwbólowych. Rezultatem spożywania zbyt dużej ilości kawy jest wzrost ciśnienia krwi. Wraz z nim może pojawić się niepokój, nerwowość, bezsenność, zmienność nastrojów, zaburzenia jelitowe. Warto podkreślić  że już dwie filiżanki kawy wypijane regularnie mogą wywołać powyższe objawy. Kawa spożywana w nadmiernych ilościach powoduje osłabienie układu odpornościowego, gdyż zmniejsza zdolność przyswajania cynku i żelaza nawet o 50%. Kawa  przyśpiesza również proces starzenia się skóry oraz jest jednym z czynników hamujących wchłanianie wapnia.

Dlaczego pijemy kawę?

Jest wiele powodów dla których pijemy kawę. Po to, by zmniejszyć ilość wypijanych dziennie filiżanek tego kultowego napoju warto zaobserwować kiedy i w jakim celu po niego sięgamy? Czy robimy to, bo chcemy się rozgrzać, czy też jest to chwila odpoczynku, a może też chce nam się spać i szukamy ratunku w czarnym płynie? Warto też zastanowić się jak się czujemy po wypiciu zbyt dużej ilości kawy?

Zrozumienie powodu dla którego pijemy kawę w nadmiarze, pozwoli na aktywne uczestniczenie w procesie odżywiania dla zdrowia. Dzięki temu można świadomie stosować właściwy sposób odżywiania, zioła (herbatę miętową, pokrzywową lub rumiankową), aktywność fizyczną i  nauczyć się sposobów radzenia sobie ze stresem.

Kawa..tylko po „turecku”

Kawa, która nas rozgrzeje i wzmocni koncentrację to kawa gotowana. Znamy ten sposób przyrządzania kawy z podróży po krajach arabskich, Bałkanach ale również  nasze babki gotowały kawę w tygielkach. A więc do dzbanka wlewamy wodę, wsypujemy kawę, można dodać miód lub cynamon lub kardamon, a jak wszystko się zagotuje wlewamy do filiżanki. Zachęcam do samodzielnego mielenia ziaren kawy w domu, ponieważ oleje zawarte w kawie szybko jełczeją w zmielonych wcześniej ziarnach. Kawy bezkofeinowej ja nie polecam ponieważ jest produkowana z ziaren kawy poddawanych działaniu środków chemicznych, które rozpuszczają i usuwają kofeinę.

Najlepiej stosować całe ziarna kawy pochodzące z upraw ekologicznych. Biorąc pod uwagę aspekt etyczny zawiązany z uprawą kawy warto pamiętać, by kupować kawę ekologiczną oznaczoną jako fair trade.

Wielu z nas odczuwa ulgę po wypiciu kawy, po zbyt obfitym, tłustym i ciężkostrawnym posiłku. Mała filiżanka kawy wzmaga perystaltykę jelit i może być stosowana przy zaparciach. Zwykle cierpią na nie osoby, których dieta jest  ciężka, pozbawiona warzyw, roślin strączkowych i owoców.

Kawa, a raczej kawowe fusy mają jeszcze jedną zaletę. Możemy je użyć, w postaci mokrych okładów przy leczeniu siniaków i ukąszeń owadów.


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI