Dlaczego brokuły są zdrowe?

123rf.com

Brokuł, nazywany inaczej kapustą szparagową, to jedno z najzdrowszych warzyw na świecie. Bogaty w składniki odżywcze, witaminy oraz minerały, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, zapobiega wielu schorzeniom, chorobom układu krążenia, a nawet nowotworom. Warto więc, by stał się nieodłącznym elementem naszej codziennej diety.
Nazwa brokuł wywodzi się od włoskiego słowa broccoli, oznaczającego dawniej delikatny, młody pęd roślin kapustnych. Ze względu na bogactwo zawartych w nim składników odżywczych, został okrzyknięty „królem warzyw”. Róże brokułu charakteryzują się wysoką zawartością białka, witamin, soli mineralnych oraz błonnika, a spożywanie około 150 g tego warzywa zaspokaja dziennie zapotrzebowanie człowieka na witaminy A, B1 oraz C. Zawiera wiele cennych pierwiastków wspomagających prawidłowe funkcjonowanie organizmu, między innymi wapnia, magnezu, fosforu, żelaza i potasu. Zawarty w nich sulforafan pobudza produkcję enzymów, które pomagają chronić naczynia krwionośne, zmniejszając ryzyko zawałów serca i udarów mózgu. Jest także przydatny
w procesie oczyszczania organizmu z toksyn i zapobiega przeziębieniom. Regularne spożywanie brokułów obniża ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych płuc i układu trawiennego. Z uwagi na wysoką zawartość potasu przy jednoczesnej niskiej zawartości sodu, warzywo jest polecane osobom cierpiącym na choroby serca i nerek. Może być też bez większych ograniczeń spożywany przez cukrzyków, ponieważ węglowodany występują w nim w małej ilości.

reklama

Brokuł jest także bardzo smaczny. Warto wiedzieć, że do jedzenia poza różami nadają się również łodygi. Należy jednak przyrządzać go tak, aby podczas obróbki termicznej nie stracił swoich dobroczynnych właściwości. Jednym z najzdrowszych sposobów przyrządzenia jest gotowanie na parze. Wystarczą 3-4 minuty, aby uzyskać wyjątkowy smak i zachować wszelkie wartości odżywcze. Można także gotować warzywo w wodzie – wystarczy dodać do niej odrobinę soli i soku z cytryny. Po 2-5 minutach gotowania brokuł jest doskonałym składnikiem naszych dań, sałatek czy zup. Pamiętajmy, aby był al dente, czyli lekko twardawy, chrupiący.

mat.pras. broccoli-conference.com