Dlaczego kwasy Omega są zdrowe?

123rf.com
extra virgin healthy oil

Proporcja omega-3 do omega-6 ta powinna wynosić mniej więcej 1:5 (n3:n6). Niestety Polacy spożywają znacznie więcej kwasów n6 – w proporcji dochodzącej nawet do 1:15.  W jakiej żywności znajdziemy kwasy Omega?
Omega-3 (n3) i omega-6 (n6) to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które pozytywnie działają na zdrowie człowieka, dlatego są zaliczane są do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT).

reklama

„Nienasycone kwasy tłuszczowe wykazują działanie immunomodulujące, sprzyjają wzmocnieniu odporności i łagodzą procesy zapalne. Dzięki nim ludzki organizm lepiej przyswaja niezbędne dla zdrowia witaminy: A, E, K oraz D. Omega-3 istotnie wpływają na pracę układu sercowo-naczyniowego, regulując gospodarkę lipidową organizmu – regulują stężenie cholesterolu i trójglicerydów w osoczu – dlatego w dłuższej perspektywie pomagają zapobiegać rozwojowi chorób cywilizacyjnych, np. nadciśnieniu czy miażdżycy”, wyjaśnia ekspert kampanii Poznaj się na tłuszczach, dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

Organizm ludzki nie potrafi ich wytwarzać samodzielnie, korzystnie jest więc dostarczać je z pożywieniem. W przyrodzie i żywności jest znacznie mniej kwasów omega-3 niż omega-6, dlatego eksperci kładą szczególny nacisk na potrzebę zwiększania spożycia n-3 w stosunku do n-6.

Żródła kwasów Omega
Kwasy Omega-3:

  • ryby (np. karp 9.08%; łosoś 19,99%; pstrąg 23,18%), krewetki (0,9-1,5%),
  • olej sezamowy, olej lniany (42,9%), olej rzepakowy (9,8%), olej z orzecha włoskiego (12%), olej słonecznikowy (0,5%), oliwa z oliwek (0,6%), olej sojowy (5,6%).

Kwasy Omega-6:

  • oleje: kukurydziany (55%), słonecznikowy (55,9%), sojowy (52,3%), rzepakowy (20,3), olej z pestek winogrona (66%), oliwa z oliwek (11,2 %).