Dlaczego zdrowy sen jest taki ważny?

Zdrowy sen
123rf.com

„Sposobem na bardziej produktywne, inspirujące i wesołe

reklama

życie jest spanie” – oto słowa Arianne Huffington,

współzałożycielki jednego z największych na świecie portali

newsowych i pisarki, która podczas jednej z konferencji TED

opowiadała, jak sen bezpośrednio przekłada się na sukces osobisty.
Statystyczny człowiek przesypia około 1/3 całego życia. Wydaje się to bardzo dużo, ale jest na to naukowe wytłumaczenie. Sen wspomaga przyswajanie informacji, regeneruje i relaksuje nasze ciało, wpływa pozytywnie na urodę, psychikę, zdrowie i samopoczucie. Jest to czas, gdy organizm regeneruje się i odpoczywa. Jest to kluczowa czynność organizmu odpowiedzialna za nasze zdrowie.

Co nam daje zdrowy sen?

Efektywny sen pozwala w jak najkrótszym czasie odpowiednio zregenerować ciało i umysł. Amerykańscy naukowcy wykazali, że bardziej od długości snu liczy się jego jakość *. Tym samym, najważniejszy jest ten czas, w którym organizm pozostaje w tak zwanej fazie REM. To w niej bowiem zachodzą najbardziej naprawcze i relaksujące procesy. Aby jednak pobudzić mózg do wejścia w głębokie fazy snu, warto zastosować się do kilku zaleceń składających się na tzw. higienę snu:

  • prowadzenie regularnego trybu życia,
  • wstawanie zawsze o tej samej porze,
  • posiadanie wygodnego materaca i pościeli z naturalnych tkanin,
  • jedzenie posiłków na 3 godziny przed snem,
  • unikanie kofeiny, nikotyny i alkoholu,
  • bycie aktywnym fizycznie,
  • co najmniej godzinny relaks przez snem.

Nie zawsze zastanawiamy się nad tym, jak odpowiednia ilość snu i jego jakość wpływają na naszą codzienną efektywność. Sen i praca idą w parze, ponieważ wysypiając się, jesteśmy w stanie osiągnąć lepsze wyniki w ciągu dnia. Z kolei przez nieefektywną pracę tracimy godziny, które moglibyśmy przeznaczyć na odpoczynek w nocy. I tak koło się zamyka. Tymczasem dzięki odpowiedniej równowadze pomiędzy efektywną pracą w ciągu dnia a odpowiednią ilością regenerującego odpoczynku w nocy będzie łatwiej sprostać wyzwaniom i cieszyć się dobrym samopoczuciem każdego dnia. Wiadomo że intensywna praca, opieka nad dziećmi czy inne obowiązki nie zawsze pozwolą zastosować się do wszystkich reguł ,,higieny snu”. Warto jednak pamiętać o tym, że spokojny i zdrowy sen jest możliwy i osiągalny dla każdego.

* Badanie „Ile godzin tak naprawdę powinniśmy spać?” przeprowadzone przez Szkołę Medyczną na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego oraz Amerykańskie Stowarzyszenie Raka w 2002 roku.

mat.pras.Dormeo