Jak komponować dania na wynos, by zachować szczupłą sylwetkę?

shutterstock

Jedzenie z dostawą do domu kojarzyło się zwykle z pizzą, burgerami czy daniami

reklama

kuchni chińskiej. Tymczasem, zamawiając na wynos, można zjeść zdrowy,

pełnowartościowy i nietuczący posiłek.
Na co powinna zwracać uwagę w swoim menu osoba dbająca o sylwetkę? W dziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć warzyw, olejów roślinnych, produktów zbożowych lub kaszy, chudego nabiału, a także produktów wysokobiałkowych, czyli mięsa, ryb czy roślin strączkowych. Unikać natomiast lepiej słodyczy, tłuszczów zwierzęcych oraz produktów przetworzonych. Zamiast majonezu wybierzmy jogurt, a do posiłku zdecydujmy się na zieloną herbatę, sok owocowy czy wodę mineralną zamiast słodzonych napojów oraz kolejnej kawy. Cztery-pięć mniejszych posiłków dziennie to lepsze rozwiązanie niż dwa duże. Produkty wysokoenergetyczne powinno spożywać się w pierwszej połowie dnia. Postawmy na porządne śniadanie pełne wartościowych produktów i dający energię lunch, a na wieczorny posiłek wybierzmy coś lekkiego. W ten sposób organizm wykorzysta produkty energetyczne w czasie większej aktywności, a wieczorem, gdy metabolizm zwalnia, nie będzie się męczył z trawieniem tłustego mięsiwa.

Zdrowe śniadanie lub lunch na wynos – to możliwe!

Dziś jedzenie z dostawą do domu czy miejsca pracy to nie tylko pizza. Do wyboru mamy rozmaite restauracje, w których menu znajdziemy dania odżywcze i zdrowe – oczywiście jeśli wiemy, gdzie szukać. Najmniej czasochłonnym sposobem na zorganizowanie sobie zdrowego lunchu w pracy jest zamówienie posiłku online – poprzez stronę internetową lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Warto wybrać taką restaurację, w której znajdziemy dania lekkie, wartościowe i przygotowane ze świeżych składników. Pomocny może być tu filtr „fit” wprowadzony np. do wyszukiwarki portalu PizzaPortal.pl, który wyselekcjonuje lokale oferujące dania odpowiednie dla osób dbających o szczupłą sylwetkę i zdrowy tryb życia. Są to potrawy zwykle duszone, gotowane lub grillowane, a także nietłuste, zawierające jak najmniej soli oraz cukru i bogate w warzywa i zioła. Do ich przyrządzenia najczęściej używa się świeżych składników z upraw ekologicznych. Dania te są różnorodne i zbilansowane.

Zdrowy obiad w pracy

Smacznym i lekkim obiadem, który możemy zamówić do pracy, może być zupa-krem przygotowana ze zmiksowanych warzyw. Dobrym pomysłem jest również sałatka. Niech znajdą się w niej chociażby szpinak czy rukola, kiełki, ser, oliwki, pomidory lub ryba. Smaczne i zdrowe są także przystawki z grillowanych warzyw (papryki, cukinii, bakłażana) serwowane przez restauracje bałkańskie, tureckie oraz węgierskie. Dobrym pomysłem na lunch w wersji fit mogą się okazać wszelkiego rodzaju risotta (z kuchni włoskiej) czy pilawy (z kuchni bliskowschodniej) na bazie ryżu bądź kaszy, z warzywami, aromatycznymi przyprawami, opcjonalnie także z drobnymi kawałkami mięsa. W restauracji marokańskiej znajdziemy z kolei liczne dania lunchowe z kaszą kuskus. Lokale arabskie, tureckie, marokańskie, a także wegetariańsko-wegańskie proponują ponadto pożywny hummus (pastę z ciecierzycy) z dodatkami. Lokale o profilu jarskim czy bezglutenowym mają w menu liczne potrawy spełniające wymagania osób dbających o sylwetkę. Warto zajrzeć także do restauracji z kuchnią indyjską. Niezły pomysł na zdrowe i pożywne danie główne stanowi też porcja sycącego sushi.

Na wieczór – zdrowo i lekko

W dni pracujące pora obiadowa przesuwa się nieraz na późne popołudnie, a nawet na wieczór. Jest to więc czas, w którym z jednej strony powinniśmy zjeść coś pożywnego, z drugiej natomiast – lekkiego, nieobciążającego organizmu przed snem. Tutaj też warto zajrzeć w karty menu restauracji oferujących dania fit. Dobrym pomysłem na zdrowy obiad jest np. grillowana pierś kurczaka z sałatką warzywną bądź grillowana ryba. Restauracje oferują również możliwość skomponowania klasycznych obiadów dwudaniowych: jako zupę możemy wybrać zarówno krem warzywny, jak i tradycyjną botwinkę czy zupę jarzynową.

Nie strońmy od makaronów – wcale nie muszą tworzyć kalorycznego dania. Pilnujmy jednak, aby dodatki do nich, zwłaszcza sosy, zostały przygotowane ze świeżych składników, a nie z puszek i słoiczków. Penne ze szpinakiem albo z suszonymi pomidorami, a do tego świeżo starty ser – to danie, które będzie smakowało większości osób. Jeśli preferujemy jednak mięso – przejrzyjmy menu pod kątem mięs duszonych lub pieczonych, podawanych z aromatycznymi dodatkami. Miłośnicy dań z drobiu na pewno znajdą coś dla siebie w kuchni indyjskiej, słynącej z różnorodnych potraw z kurczaka, oraz w dalekowschodniej (kurczak, kaczka). Niektóre restauracje pozwalają ponadto modyfikować w pewnym stopniu składniki dań (np. zamiast ryżu można zamówić makaron sojowy).

Polacy coraz chętniej wybierają zdrową kuchnię. Według Europejskiej Rady Informacji o Żywności jemy najwięcej warzyw spośród krajów Unii Europejskiej. Stajemy się coraz bardziej świadomi wartości odżywczych spożywanych dań i zwracamy uwagę na produkty naturalne. Z sondażu CBOS wynika, że ponad połowa Polaków przyznaje, iż zdrowe odżywianie to jedno z podstawowych działań, które należy podjąć dla poprawy stanu zdrowia. Jednocześnie wiele z nas żałuje, że nie odżywia się tak zdrowo, jak by chciała. W diecie tych osób brakuje przede wszystkim ryb, ryżu oraz kasz. Prawie połowa badanych spożywa gotowe posiłki dostępne w sklepach. Danie gotowe nie musi jednak oznaczać dania niezdrowego, gdyż coraz więcej lokali staje się świadomych potrzeb i wymagań żywieniowych konsumentów.