Jak oczyścić organizm na wiosnę

123rf.com

Brak energii, bóle głowy, szara cera, wypryski, kruche, łamliwe paznokcie, wzdęcia i zaparcia czy też nadmiernie przetłuszczające się włosy to tylko nieliczne z sygnałów, które daje zanieczyszczony

reklama

organizm.
Jak oczyścić organizm bez szkody dla zdrowia, radzi farmaceutka Ewa Napiórkowska z Apteki Medicover w Warszawie.

Największe, a jednocześnie najbardziej niebezpieczne źródło toksyn to niewłaściwa dieta. Nadmiar jedzenia typu fast food, junk food i instant, a także żywności wysoko przetworzonej jest zgubna dla organizmu. Nie pomaga też nieumiejętne łączenie pokarmów oraz nieodpowiedni dobór składników odżywczych. Dieta bogata w tłuszcze trans, cukry proste, barwniki, konserwanty i innego rodzaju „ulepszacze” powoduje przeciążenie organów odpowiedzialnych za procesy wydalnicze. Fizjologiczne funkcje nerek, wątroby i jelita grubego zostają zaburzone. Skumulowane w nich toksyny odpowiadają za zmniejszenie wydolności i zahamowanie naturalnych procesów usuwania szkodliwych produktów, co może doprowadzić do samozatrucia organizmu.

Podstawowa metodą oczyszczania, dzięki której trwale usprawnimy funkcje organizmu, jest zmiana nawyków żywieniowych. Proces oczyszczania organizmu można przyśpieszyć, stosując jedną z diet oczyszczających, ale przed jej rozpoczęciem lepiej skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Dietę stosuje się przez jeden do dwóch tygodni, ściśle przestrzegając zaleceń dotyczących poszczególnych etapów. Bardzo popularną formą diety oczyszczającej jest tak zwana sokoterapia. W jej trakcie spożywa wyłącznie pokarmy płynne w postaci soków warzywnych i owocowych, często z dodatkiem ziół bądź przypraw wspomagających metabolizm. Inną postacią diety oczyszczającej jest dieta jednoskładnikowa (tzw. monodieta). Polega na spożywaniu jednego rodzaju produktu bądź grupy produktów. Stosowana przez dłuższy okres czasu może wyjaławiać organizm, więc nie powinna trwać dłużej niż trzy dni. Specyficznym rodzajem diety oczyszczającej jest głodówka lecznicza. Opinie na temat jej skuteczności i bezpieczeństwa są bardzo podzielone. Powstrzymywanie się od jedzenia trwa przeciętnie dwa, trzy dni i powinno podlegać ścisłej kontroli. Nie zaleca się stosować głodówki bez uprzedniej konsultacji z lekarzem. W każdej diecie oczyszczającej wskazane jest picie dużej ilości płynów: głównie wody (można ją wzbogacić o sok z cytryny), zielonej herbaty oraz ziół.