Jak zdrowo przeżyć Święta Bożego Narodzenia?

123rf.com

Zamiast stawiać sobie nierealne wymagania lepiej zastosować się do kilku wskazówek, dzięki którym zdrowo przeżyjesz Święta Bożego Narodzenia.
Postaw na ryby

reklama

Wigilia to prawdziwa uczta rybna. Warto to wykorzystać i zamiast tłustego mięsa wybrać łososia lub tradycyjnego karpia – uważaj jednak na ości.  „Ryby są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które poprawiają pamięć i zmniejszają ryzyko udaru. Znajdziemy w nich również łatwo przyswajalne białko, wapń, fosfor, potas i żelazo, które poprawiają pracę serca i zwiększają odporność organizmu. Warto o nich pamiętać nie tylko w Boże Narodzenie”, mówi dr n. med. Ewa Czernicka-Cierpisz, internista, pulmonolog w Klinice Demeter w Warszawie

Bukiet warzyw

Masz ochotę na mięso? Wybierz indyka lub królika, które w swoim składzie zawierają niewielką ilość tłuszczu. Wolisz stek albo pieczeń? Dodaj do nich warzywa! Talerza zdrowia to posiłek, w którym połowę stanowią warzywa.

Bądź przewidywalny

Nie próbuj wszystkiego na raz. „Mamy przed sobą trzy dni świętowania. Jedzmy często, ale mało – najlepiej pięć posiłków dziennie, a w przerwach popijajmy ciepłe napary herbaty albo z ziół, które ułatwiają trawienie  – Kiedy organizm przewiduje regularne posiłki, synchronizuje układ pokarmowy i zwiększa jego wydajność. Z łatwością trawi oraz przyswaja wszystkie składniki odżywcze”, wyjaśnia mówi Katarzyna Uścińska, dietetyk z Kliniki Demeter.
Ważne jest nie tylko to, co i ile jesz, ale też, kiedy to robisz. Dlatego zorganizuj kolację wigilijną wraz z pojawieniem się pierwszej gwiazdki (około godziny 16.00). Wieczorem twoja aktywność się zmniejsza, a metabolizm naturalnie spowalnia swoje tempo, co sprzyja odkładaniu się tłuszczu.

Zrezygnuj z soli

W święta jesz więcej, a więc dostarczasz organizmowi większej ilości soli – tymczasem według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia dzienne spożycia soli dorosłego człowieka nie powinno przekroczyć 5 g). O ile samodzielnie przygotowując potrawy, wiesz, ile jest w nich soli, o tyle jedząc poza domem, możesz jej nadużyć. To groźne, szczególnie jeśli masz nadciśnienie.  Z dosalania zrezygnuj całkowicie.

Chwila przerwy

Chociaż raz dziennie odejdź od stołu, ubierz kurtkę i wyjdź na spacer. Częste przebywanie na świeżym powietrzu nie tylko oczyści, ale również wzmocni twój organizm. Pamiętaj o systematyczności, która jest kluczowa przy wszystkich aktywnościach fizycznych.