Jak zdrowo schudnąć?

123rf.com

Zbliżające się lato skłania do sięgania po „cudowne” diety. Ale dieta cud nie istnieje. Warunkiem utrzymania prawidłowej wagi jest zmiana nawyków żywieniowych. Jak w zdrowy sposób schudnąć dwa kilogramy tygodniowo?
O czym pamiętać podczas odchudzania?

reklama

1. Diety selektywne – takie jak Dukana, Atkinsa, paleo – wykluczają część pokarmów i akcentują inne, dlatego nie są właściwie zbilansowane i nie są wskazane dla zdrowej osoby. Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku chorób lub alergii. Wówczas szkodliwe produkty zastępuje się innymi.

2. Źle dobrana kuracja odchudzająca szkodzi zdrowiu fizycznemu i psychicznemu – możemy popaść w stany depresyjne i obniżyć odporność organizmu na choroby.

3. Jedzenie jednego rodzaju produktów, np. tylko warzyw, przekłada się na chwilowy efekt. Pozbywamy się nie tkanki tłuszczowej a wody. Potem jednak kilogramy szybko wracają, a organizm zostaje nadwyrężony.

4. Panuje przekonanie, że pieczywa i makarony tuczą, dlatego powinno się z nich zrezygnować. To poważny błąd, ponieważ produkty mączne są źródłem cennych składników, między innymi witaminy B.

5. Zdrowy człowiek powinien jeść:

– Pięć dań dziennie – bogatych we wszystkie składniki odżywcze (białka, tłuszcze, węglowodany). Dania powinny być smaczne, a porcje stosunkowo małe. Powinniśmy się najeść, a nie objeść.

– Śniadanie powinno stanowić główny, najbardziej obfity posiłek.

– Kolację należy zjeść najpóźniej dwie godziny przed snem. Powinna ona, bazować na białku (mięso, ryby, nabiał), ponieważ białko nie stymuluje wydzielania insuliny, tylko hormon wzrostu, który pomaga spalać tkankę tłuszczową.

– Pić odpowiednią ilość wody (ok. 1,5 – 2l na dobę), najlepiej niegazowanej, średnio zmineralizowanej. Wodę należy pić powoli i systematycznie, w rozłożeniu na całą dobę.

– Ograniczać ilość soli w pożywieniu.

– Dbać o dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości tłuszczów nienasyconych, które znajdziemy w rybach morskich, oliwie, oleju rzepakowym czy orzechach.

– Zamienić cukier rafinowany na cukier z brzozy, czyli ksylitol, który ma niższy indeks glikemiczny i zmniejsza apetyt na słodycze.

– Gotowe produkty, nawet te dietetyczne, zastąpić naturalnymi, domowymi produktami – np. zamiast jogurtu owocowego wybrać naturalny i wkroić do niego świeże lub suszone owoce, zamiast gotowych wędlin samemu upiec chude mięso, przyprawione świeżymi lub suszonymi ziołami.

– Spośród produktów mącznych (chleb, makarony itp.) wybierać te z pełnego ziarna, czyli mąki z pełnego przemiału.

– Unikać produktów smażonych, ciężkich sosów, majonezu (można go zastąpić jogurtem).

Porady przygotowała Katarzyna Uścińska, specjalista ds. żywienia z warszawskiej Kliniki Demeter.