Jak zmniejszyć ryzyko kontuzji?

123rf.com

Kontuzje i urazy sportowe są powszechne i nie da się ich zupełnie wyeliminować. Istnieją jednak dobre praktyki, które mogą pomóc utrzymać ciało w dobrej kondycji i pełnej sprawności, a przy tym pozwolą znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemu.
Aktywność ruchowa związana jest z ryzykiem makro- i mikrouszkodzeń tkanek narządu ruchu. Uraz charakteryzuje się przeniesieniem dużej dawki energii kinetycznej do żywych tkanek, powodującym uszkodzenie ich struktur, a następnie zaburzenie czynności. Czynników powodujących kontuzję jest bardzo wiele – począwszy od przypadku, wadliwego sprzętu, złej kondycji podłoża, na którym trenujemy czy błędów samych sportowców, które doprowadzają do problemów zdrowotnych. Co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko urazów?

reklama

  • Rozgrzewka– to kluczowy element każdego treningu, który zapewnia nam dotlenienie organizmu, stabilizuje struktury mięśniowe, wzmacnia stawy i więzadła. Dobrze, aby była dynamiczna i skupiała się na wszystkich grupach mięśniowych, a nie tylko na ćwiczonych danego dnia okolicach.
  • Prawidłowa technika – zanim rozpoczniemy swoją przygodę ze sportem, konieczne jest poznanie prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń. Nieważne czy chodzi o bieganie czy grę w tenisa. Świadomość, jak poprawnie trenować pomoże uchronić stawy i kości przed przeciążeniami czy zwichnięciami. Bardzo duża liczba kontuzji nie jest wcale związana z wypadkami podczas uprawiania sportu, ale właśnie ze złą techniką i brakiem wiedzy. Warto także dostosować poziom trudności do swoich umiejętności. To znaczy, jeśli jesteśmy początkujący, nie porywajmy się od razu na najtrudniejsze pozycje, rekordy czasowe czy ciężary. Najlepiej zasięgnąć porady trenera, który zaproponuje właściwy dobór ćwiczeń.
  • Rozciąganie – ten element zapobiega przykurczom mięśni i pomaga utrzymywać ścięgna w dobrej kondycji. Zaleca się rozciągać po ćwiczeniach (przed może prowadzić do destabilizacji stawów i więzadeł). Dzięki temu zabiegowi, wyciszamy cały organizm po wyczerpującym treningu. Mięśnie mają okazję do regeneracji i powrotu „na swoje miejsce” zaś torebki stawowe produkują więcej mazi, co uelastycznia więzadła.

Ekspert: lekarz Anna Żelechowska, neurolog, specjalista rehabilitacji medycznej