Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Jakie jedzenie lubi mózg?

123rf.com
12 maja 2016 in Zdrowie by redakcja
Ludzki mózg to genialny instrument, który pozwala na odbieranie, przetwarzanie oraz generowanie bodźców. Kieruje on również wszystkimi procesami zachodzącymi w organizmie człowieka. Jak na co dzień wspomagać pracę tego organu? Po pierwsze, powinniśmy zadbać o odpowiednie „nakarmienie” mózgu.

Dzięki zbilansowanej diecie możemy pracować efektywniej, szybciej i sprawniej. Ośrodkowy układ nerwowy, w skład którego wchodzi mózg, do odżywiania się wykorzystuje tlen oraz blisko połowę glukozy krążącej we krwi. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy spożywać duże ilości produktów bogatych w cukry proste. Kluczowe m.in. dla mózgu jest natomiast utrzymanie stałego poziomu glukozy we krwi, co zapewni nam regularne spożywanie posiłków bazujących na produktach zbożowych, warzywach i owocach.

„Do efektywnego funkcjonowania ludzki mózg potrzebuje magnezu, który odgrywa kluczową rolę w przewodnictwie nerwowym. Niezmiernie ważne są również dobroczynne kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3. To one przyczyniają się do rozwoju i utrzymania zdolności poznawczych, lepszego zapamiętywania, chronią nas przed procesami starzenia mózgu, a także pomagają w zwiększeniu objętości istoty szarej, szczególnie w regionach odpowiedzialnych za odczuwanie szczęścia”, tłumaczy Katarzyna Zadka, specjalista ds. żywienia programu edukacyjnego Żyj smacznie i zdrowo. „

„Karmiąc” swój mózg warto pamiętać także o produktach zawierających żelazo, będące składnikiem hemoglobiny transportującej tlen do wszystkich komórek naszego ciała, w tym mózgu. Niedobór żelaza może doprowadzić do rozwinięcia się anemii, a w konsekwencji do niedotlenienia komórek (w tym komórek mózgu). A niewystarczające dotlenienie oznacza zmniejszenie sprawności fizycznej i umysłowej, osłabienie koncentracji oraz problemy z pamięcią. Jeśli na naszym talerzu znajdą się świeże warzywa, owoce i zioła, dostarczymy organizmowi cennych przeciwutleniaczy, które neutralizują wolne rodniki, negatywnie wpływające na komórki ciała, także nerwowe, a ponadto wspomagają zdolność zapamiętywania i uczenia się. Warzywa i owoce to także źródło kwasu foliowego koniecznego do prawidłowego rozwoju mózgu człowieka już w łonie matki. To dlatego kobietom w ciąży, a także wszystkim kobietom w wieku rozrodczym zalecana jest dodatkowa suplementacja tego składnika. Pomocna w zachowaniu dłuższej sprawności mózgu jest także lecytyna, którą znajdziemy m.in. w jajach. Powinniśmy pamiętać również o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Nawet najmniejsze odwodnienie może przyczynić się do obniżenia efektywności mózgu.


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI