Jesienna dieta na odporność

123rf.com

Budowanie odporności to długotrwały i niełatwy proces. Warto wspomagać ją prawidłowo zbilansowaną i urozmaiconą dietą. Jakie polskie warzywa i owoce zasłużyły na miano naturalnych farmaceutyków?
W okresie jesienno-zimowym organizm jest szczególnie narażony na drobnoustroje chorobotwórcze. W tym czasie warto sięgać po produkty obfitujące w witaminę C, która zwiększa naturalną odporność organizmu oraz pomaga obniżyć ryzyko przeziębień, a także skraca czas ich trwania.

reklama

Najwięcej witaminy C można znaleźć w:

  • papryce
  • brukselce
  • kapuście, w tym kiszonej
  • kalafiorze
  • szpinaku,
  • natce pietruszki,
  • pomidorach,
  • ziemniakach,
  • truskawkach
  • żurawinie.

Wchłanianie i długość działania witaminy C wspiera kwercetyna – silny przeciwutleniacz obecny w wielu owocach i warzywach, takich jak: winogrona, truskawki, jabłka, porzeczki, czosnek, cebula czy brokuły.

W profilaktyce i leczeniu objawów przeziębienia oraz grypy pomocne będą maliny
(np. w postaci soku lub mrożone), które oprócz dużej zawartości witaminy C charakteryzują się działaniem przeciwgorączkowym. Dodatkowo owoce malin i ich liście działają przeciwzapalnie oraz przeciwbakteryjnie, a ich olejki eteryczne – rozgrzewająco. Warto także pić sok z czarnej porzeczki (również cenne źródło witaminy C). Oczyszcza on organizm z toksyn, hamuje rozwój bakterii, wirusów i grzybów oraz pomaga obniżyć gorączkę.W budowaniu odporności pomoże też rutyna. Substancja ta uszczelnia naczynia krwionośne oraz ma właściwości przeciwzapalne. W połączeniu z witaminą C leczy pierwsze objawy przeziębienia – zmniejsza katar i wpływa na ogólną poprawę odporności organizmu. Dużą dawkę rutyny można znaleźć w:

  • cebuli,
  • pomidorach,
  • marchewce
  • oraz jagodach, winogronach, wiśniach i porzeczkach.

Nie zapominajmy też o buraku, który łagodzi objawy wielu chorób, zwłaszcza wirusowych, jak np. grypa. Ponadto buraki mają działanie wykrztuśne, dzięki czemu pomagają w walce z uciążliwym kaszlem.
Naturalną odporność wzmacniają probiotyki, do których należą nasze polskie kiszonki – ogórki czy kapusta kiszona, bogate w witaminę C. W czasie fermentacji tych warzyw powstaje kwas mlekowy regulujący florę bakteryjną w jelitach. Wspomaga on również trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii, oczyszcza i wzmacnia system odpornościowy, chroniąc organizm przed chorobami. Kiszonki mogą trafić na nasze talerz w postaci zupy ogórkowej czy kapuśniaku. Silne działanie antybakteryjne i właściwości probiotycznie ma też żurawina.

Należy również pamiętać o naturalnych antybiotykach – czosnku i cebuli. Czosnek wzmacnia odporność organizmu, skutecznie zapobiega infekcjom wirusowym układu oddechowego oraz wspomaga ich leczenie. Efekt ten związany jest z obecnością związków siarki, między innymi allicyny, która hamuje rozwój bakterii, nie niszcząc przy tym naturalnej flory bakteryjnej, do czego dochodzi przy typowej antybiotykoterapii.
Cebula, podobnie jak czosnek, zawiera związki siarki – fitoncydy. Działa antybakteryjne, antyseptyczne, przeciwzapalne i wykrztuśne, a to ostatnie ułatwia pozbywanie się wydzieliny zalegającej w gardle. Cebula jest szczególnie polecana w leczeniu zapalenia zatok, krtani czy gardła, zapalenia oskrzeli, kaszlu albo przy gorączce.

Ekspert, Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska, dietetyk i ekspert kampanii „Pora na pomidora”