Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Jesienna dieta na odporność

123rf.com
18 października 2016 in Zdrowie by redakcja
Budowanie odporności to długotrwały i niełatwy proces. Warto wspomagać ją prawidłowo zbilansowaną i urozmaiconą dietą. Jakie polskie warzywa i owoce zasłużyły na miano naturalnych farmaceutyków?

W okresie jesienno-zimowym organizm jest szczególnie narażony na drobnoustroje chorobotwórcze. W tym czasie warto sięgać po produkty obfitujące w witaminę C, która zwiększa naturalną odporność organizmu oraz pomaga obniżyć ryzyko przeziębień, a także skraca czas ich trwania.

Najwięcej witaminy C można znaleźć w:

  • papryce
  • brukselce
  • kapuście, w tym kiszonej
  • kalafiorze
  • szpinaku,
  • natce pietruszki,
  • pomidorach,
  • ziemniakach,
  • truskawkach
  • żurawinie.

Wchłanianie i długość działania witaminy C wspiera kwercetyna – silny przeciwutleniacz obecny w wielu owocach i warzywach, takich jak: winogrona, truskawki, jabłka, porzeczki, czosnek, cebula czy brokuły.

W profilaktyce i leczeniu objawów przeziębienia oraz grypy pomocne będą maliny
(np. w postaci soku lub mrożone), które oprócz dużej zawartości witaminy C charakteryzują się działaniem przeciwgorączkowym. Dodatkowo owoce malin i ich liście działają przeciwzapalnie oraz przeciwbakteryjnie, a ich olejki eteryczne – rozgrzewająco. Warto także pić sok z czarnej porzeczki (również cenne źródło witaminy C). Oczyszcza on organizm z toksyn, hamuje rozwój bakterii, wirusów i grzybów oraz pomaga obniżyć gorączkę.W budowaniu odporności pomoże też rutyna. Substancja ta uszczelnia naczynia krwionośne oraz ma właściwości przeciwzapalne. W połączeniu z witaminą C leczy pierwsze objawy przeziębienia – zmniejsza katar i wpływa na ogólną poprawę odporności organizmu. Dużą dawkę rutyny można znaleźć w:

  • cebuli,
  • pomidorach,
  • marchewce
  • oraz jagodach, winogronach, wiśniach i porzeczkach.

Nie zapominajmy też o buraku, który łagodzi objawy wielu chorób, zwłaszcza wirusowych, jak np. grypa. Ponadto buraki mają działanie wykrztuśne, dzięki czemu pomagają  w walce z uciążliwym kaszlem.
Naturalną odporność wzmacniają probiotyki, do których należą nasze polskie kiszonki – ogórki czy kapusta kiszona, bogate w witaminę C. W czasie fermentacji tych warzyw powstaje kwas mlekowy regulujący florę bakteryjną w jelitach. Wspomaga on również trawienie  i wchłanianie produktów przemiany materii, oczyszcza i wzmacnia system odpornościowy, chroniąc organizm przed chorobami. Kiszonki mogą trafić na nasze talerz w postaci zupy ogórkowej czy kapuśniaku. Silne działanie antybakteryjne i właściwości probiotycznie ma też żurawina.

Należy również pamiętać o naturalnych antybiotykach – czosnku i cebuli. Czosnek wzmacnia odporność organizmu, skutecznie zapobiega infekcjom wirusowym układu oddechowego oraz wspomaga ich leczenie. Efekt ten związany jest z obecnością związków siarki, między innymi allicyny, która hamuje rozwój bakterii, nie niszcząc przy tym naturalnej flory bakteryjnej, do czego dochodzi przy typowej antybiotykoterapii.
Cebula, podobnie jak czosnek, zawiera związki siarki – fitoncydy. Działa antybakteryjne, antyseptyczne, przeciwzapalne i wykrztuśne, a to ostatnie ułatwia pozbywanie się wydzieliny zalegającej w gardle. Cebula jest szczególnie polecana  w leczeniu zapalenia zatok, krtani czy gardła, zapalenia oskrzeli, kaszlu albo przy gorączce.

Ekspert, Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska, dietetyk i ekspert kampanii „Pora na pomidora” 


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI