Trening wytrzymałościowy vs. trening szybkościowy

123RF.com

Wybierając się na siłownie, często nie mamy pojęcia jaki rodzaj treningu możemy wybrać. Dlatego mamy dla was krótką ściągę, wyjaśniającą tajemnicę różnych rodzajów treningów i ćwiczeń.
Trening aerobowy (wytrzymałościowy)

reklama

Jest to rodzaj aktywności fizycznej, podczas której organizm wytwarza energię z wykorzystaniem tlenu. Zużywany jest przy tym glikogen zgromadzony w mięśniach i tłuszcz, którego zapasy znajdują się w tkance tłuszczowej. Charakterystyczną cechą wysiłków tlenowych jest długi czas trwania (30-90minut) i niska lub umiarkowana intensywność (nie przeszkadzają w swobodnej konwersacji) . Przykładem treningu aerobowego będzie marsz, trucht, bieg długodystansowy, jazda na rowerze itp. Wysiłki tlenowe mają dobroczynny wpływ na organizm człowieka i są zalecane (oczywiście z różnym natężeniem) dla każdego, bez względu na wiek. Podczas takiego treningu nie tylko wzmacniamy układ krążeniowo-oddechowy, ale także gubimy tkankę tłuszczową, która jest spalana aby dostarczyć energii do pracy mięśni.

Wysiłek anaerobowy (szybkościowy)

Wysiłek szybkościowy, to inaczej mówiąc trening beztlenowy (a raczej wysiłek beztlenowy, bo całego treningu w ten sposób wykonać się nie da) jest przeciwieństwem treningu aerobowego. Podczas tego rodzaju wysiłku, organizm bazuje na zmagazynowanych źródłach energii, których spalanie nie wymaga obecności tlenu (ATP, fosfokreatyna i glukoza przy glikolizie beztlenowej) . Najlepszym przykładem takiego wysiłku jest tu sprint na 100m. Czyli można powiedzieć, że ćwiczenia beztlenowe są krótkotrwałe (kilka do kilkunastu sekund) i bardzo intensywne (nie jesteś w stanie wypowiedzieć nawet słowa).

Potrzebujesz więcej motywacji by zacząć ćwiczyć? – Zajrzyj na www.sinnet.pl