Joga w formule ruch – oddech – relaks

Jak skutecznie rozluźnić ciało? Jak odblokować oddech? Jak w krótkim czasie wejść w stangłębokiego relaksu? Odpowiedzią na wszystkie pytania jest joga w formule ruch–oddech– relaks. O metodzie opowiada Wiktor Morgulec, dyplomowany nauczyciel jogi,autor książki „Joga dla początkujących w formule ruch – oddech – relaks”. Książka została przygotowana z myślą o wszystkich tych, którzy chcą rozpocząć przygodę z jogę.
Po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „sposoby na stres”, otrzymamy ponad 5 milionów wyników. Gdyby pokusić się o pogrupowanie metod, moglibyśmy otrzymać trójczłonową kombinację: ruch, oddech, relaks. Podział ten często znajduje również odzwierciedlenie w tzw. dobrych radach, które mają nam pomóc w walce ze stresem typu „oddychaj spokojnie”

reklama

Joga w formule ruch – oddech – relaks to metoda redukcji stresu, regeneracji i wzmocnienia układu odpornościowego oraz troski o zdrowy kręgosłup.

Wiktor Morgulec tłumaczy: „Ciało i umysł są ściśle powiązane. Odpowiednie wykonywanie asan, które powoduje uwolnienie napięć (a nie generowanie kolejnych) przynosi spokój. Miernikiem tego spokoju jest bardzo czuły instrument pomiarowy – nasz oddech. Jeśli pojawia się spokój w głowie – ciało zaczyna puszczać. Dzięki ruchowi dostajemy energię do działania. Dzięki pasywnym grawitacyjnym pozycjom stwarzamy przestrzeń dla oddechu. To daje możliwość uspokojenia umysłu i doświadczenia stanu głębokiego relaksu. W zależności od pożądanego efektu i stosowanych technik w różny sposób rozkładają się proporcje pracy. Inaczej będzie wyglądała praca z pokonaniem stresu, inaczej ze wzmocnieniem układu odpornościowego czy zadbaniem o kręgosłup, ale zawsze będą obecne trzy elementy praktyki: ruch, oddech i relaks.

Ruch pobudza każdą komórkę naszego ciała, mobilizuje układ immunologiczny i stymuluje układ hormonalny. Dzięki temu nie tylko wzmacniamy nasze ciało, ale także rozluźniamy wszelkie napięcia. „W jodze kluczową zasadą jest odpowiednia sekwencja pozycji, dobrana w taki sposób, by każde kolejne ćwiczenie było okazją do rozwoju”, wyjaśnia nauczyciel.

Wśród pozytywnych efektów ruchu wymienić należy poprawę krążenie czy przepływ płynów ustrojowych: krwi i limfy w ciele, co ma bezpośredni wpływ na produkcję endorfin, a więc tym samym poprawę samopoczucia. Ruch jest skutecznym orężem w walce z jesiennym zmęczeniem,

Oddech jest wyznacznikiem tempa praktyki. W pewien sposób niemożliwa jest skuteczna realizacja elementu ruchu bez harmonijnego połączenia z oddechem. Łączenie tych dwóch elementów pozwala na swobodną pracę z ciałem, zwiększając przez to samoświadomość

„Sri Tirumalai Krishnamacharya, znany jako ‚ojciec współczesnej jogi’ mawiał, że oddech jest esencją jogi. Nie sposób nie zgodzić się z mistrzem. Naturalny, spokojny oddech umożliwia osiągnięcie stanu pełnego spokoju. W jodze najlepszymi pozycjami w tym przypadku są pozycje grawitacyjne, w których ciężar pracy w dużej mierze bierze na swoje barkigrawitacja. Oczywiście niezbędnym warunkiem jest prawidłowe ułożenie ciała – tylko wtedy możemy wykonywać te asany w zrelaksowany i zarazem pasywny sposób”, dodaje Wiktor Morgulec.

Dla wielu osób joga w znacznym stopniu jest utożsamiania z relaksem. Jednak do osiągnięcia tego stanu potrzeba znacznie więcej niż samej chęci rozluźnienia. Pełne rozluźnienie ciała jest wynikiem odpowiednio wykonywanych pozycji w połączeniu z unormowanym i kontrolowanym oddechem.