Kasza jaglana – zapomniany skarb

123rf.com

Coraz więcej mówi się o kaszy jaglanej, ale na polskich stołach wciąż ona przegrywa z ziemniakami, kaszą gryczaną, ryżem i makaronami. Dlaczego warto na stałe wprowadzić kaszę jaglaną do naszego menu?
Kasza jaglana zawiera lecytynę, szereg witamin z grupy B oraz wiele składników mineralnych, takich jak magnez, żelazo, potas, wapń i fosfor. Ponadto, co szczególnie ważne dla osób cierpiących na alergie i nietolerancje pokarmowe, nie zawiera glutenu.

reklama

Kluczem do sukcesu jest dobrze ugotowana kasza. Pierwszym krokiem jest kilkukrotne wypłukanie ziaren w zimnej wodzie, aby pozbyć się typowego orzechowego i lekko gorzkawego posmaku. Następnie odsączamy ziarna z wody, wrzucamy je do minimalnie osolonego wrzątku w proporcji 1/3 (1 szklanka kaszy i 3 szklanki wody). Dodajemy też odrobinę oliwy. Gotujemy kaszę pod przykryciem na wolnym ogniu przez 20 minut (w tym czasie powinna wchłonąć całą wodę). Po 20 minutach zdejmujemy kaszę z ognia, a następnie odstawiamy garnek po przykryciem na kolejne 10-15 minut. Tak przygotowaną kaszę możemy wykorzystać do wszystkich rodzajów potraw: jako składnik ciepłego dania, np. burgerów, czy sałatki, ale także do przygotowania jaglanki na śniadanie czy zdrowego deseru.

Jak przygotować proste jednogarnkowe danie z warzyw i kaszy jaglanej?

W naszym zestawie znajdują się bakłażan, cukinia, pieczarki, pomidory, cebula i opcjonalnie czosnek. Pokrój wszystkie warzywa w kostkę, plasterki lub paseczki (jak wolisz). Rozgrzej odrobinę oliwy albo masła klarowanego na patelni i podsmaż kolejno cebulę i czosnek, po chwili dorzuć pieczarki i poczekaj, aż sok, który puszczą, odparuje. Następnie dodaj do cukinię i bakłażany, znów podsmaż chwilkę i dodaj krojone pomidory z puszki. Tak przygotowane warzywa dopraw do smaku ulubionymi ziołami, np. tymiankiem lub oregano i smaż ok 10-15. Na koniec połącz całość z kaszą, duś razem ok. 5 minut i dekoruj potrawę posiekaną świeżą natką pietruszki lub bazylią.

mat. PizzaPortal.pl