7 głównych grzechów dietetycznych

123rf.com

Czytasz wiele książek, kupujesz właściwe witaminy, wiesz jakie hasła należy wyszukiwać na etykietach produktów spożywczych. Kierujesz się powyższymi standardami i masz pewność, że twoja wiedza z odżywiania jest na piątkę z plusem. Zanim zaczniesz przyklejać kolejne złote gwiazdki na swojej lodówce, uważaj bo nie jest tak dobrze jak myślisz!
Dietetycy przestrzegają przed pójściem na łatwiznę i uleganiu popularnym żywieniowym nieporozumieniom i mitom, które wprowadzają w błąd i wpływają na zły wybór konsumenta. Aby wyjaśnić sprawę, Samantha Heller i jej koledzy z Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetyków, podała 7 błędów, jakie prawdopodobnie popełniasz, nie zdając sobie nawet z tego sprawy.

reklama

1. Założenie, że wybory których dokonujesz są lepsze niż są w rzeczywistości
.

Zamieniając soki owocowe na zupy w kartonach, czy babeczki na chleb z siedmiu zbóż, daje poczucie, że dokonany wybór jest lepszy i zdrowszy niż rzeczywistości jest.
Jeżeli napis na etykiecie „Chleb z 7 zbóż’ brzmi lepiej niż chleb z całych ziaren, to nie koniecznie musi być zdrowszy. Wielu ludzi myśli, że opakowanie zupy jarzynowej sprzedawanej w sklepie, ma podobne wartości odżywcze co talerz świeżych warzyw.

Nie zdają sobie jednak sprawy ile w rzeczywistości warzyw w takiej zupie jest i jak wiele zostało utraconych składników odżywczych, na skutek przeprowadzonych procesów technologicznych.
Czy soki są zdrowsze niż woda sodowa? Tak, ale również posiadają duże ilości cukru, więc nie zastąpią świeżych owoców, bogatszych w wartości odżywcze. Poza tym pijąc szklankę soku będziemy szybciej odczuwać głód, niż w przypadku zjedzenia kawałka owocu.

Rozwiązanie:

• Kiedy to tyko możliwe, jedz całe, świeże i nie poddane procesom technologicznym produkty żywnościowe. Nawet jeśli spożywasz je w mniejszych ilościach, to wiesz że posiadają wartości odżywcze.
• Kiedy kupujesz pakowaną żywność, dokładnie czytaj etykiety z zawartością składników odżywczych.
2. Kłopotliwe węglowodany


Ogólna fascynacja dietami niskowęglowodanowymi, przyczyniła się do tego, że ludzie przesadzają z eliminacją węglowodanów w swojej diecie. Przed stworzeniem swojej piramidy żywieniowej, musisz wiedzieć o kilku rzeczach. Otóż jest wiele węglowodanów, które są bardzo, bardzo dobre, a niektóre z nich są mniej zdrowe, ale twój mózg i ciało codziennie potrzebują stałego dopływu tychże związków. Ponadto węglowodany złożone (m.in. błonnik zawarty w produktach pełnoziarnistych) wpływają na to, że czujesz się syty dużo dłużej, przez co mniej jesz.

Eliminowanie tych ważnych grup z pożywienia, nie jest jedyną „węglowodanową pomyłką”. Najgorsze jest przekonanie o tym, że produkty nie posiadające węglowodanów bądź z mała ich ilością są uważane za zdrowe, w związku z czym można je spożywać w dowolnej ilości, co oczywiście nie jest prawdą!

Rozwiązanie:
• Eksperci żywieniowi twierdzą, że nie powinniśmy eliminować żadnych ze składników odżywczych ze swojej diety, w tym i węglowodanów. Należy, więc jeść produkty bogate w węglowodany złożone, tj. świeże owoce, warzywa i pełnoziarniste produkty.