Cała prawda o fruktozie

123rf.com

Fruktoza jest dwukrotnie słodsza od glukozy i razem z nią wchodzi w skład sacharozy, zwanej powszechnie cukrem.
Fruktoza (potocznie nazywana cukrem owocowym) występuje naturalnie w owocach, sokach owocowych, miodzie, a także jest dodawana do większości przetworzonych produktów – słodyczy, produktów w proszku, płatków śniadaniowych czy napojów gazowanych. Fruktoza w wątrobie i jelitach przekształcana jest w glukozę. Należy jednak uważać, bo cukier ten pomimo, iż jest zawarty w owocach i powszechnie dodawany do przetworzonej żywności nie jest bezpieczny dla naszego zdrowia.

reklama

Naukowcy są zdania, iż spożywanie dużej ilości fruktozy zwiększa ryzyko występowania chorób takich jak: nowotwory, choroby układu krążenia, nadciśnienie, uszkodzenie nerek, a nawet demencja. Dokładne badania potwierdziły, iż osoby spożywające dużo napojów gazowanych, bogatych w fruktozę miały podwyższone ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Jeśli soki owocowe są świeżo wyciskane mają wtedy dużą ilość błonnika, który sprawia, iż fruktoza jest wolniej wchłaniana do krwioobiegu.

Soki oraz napoje gazowane zawierają nawet 5 łyżeczek fruktozy w 250 ml napoju, co może doprowadzić do wzrostu masy ciała, a nawet cukrzycy. Bezpieczną dzienną dawką jest 150 ml soków owocowych świeżo wyciskanych. Należy unikać soków z kartonów lub butelek, bo podczas ich produkcji wszystkie cenne substancje jak błonnik, witamina C i antyoksydanty są tracone.
Niestety, utrzymanie odpowiedniej dawki fruktozy w codziennym spożyciu nie jest łatwe. Fruktoza występuje obecnie w wielu artykułach spożywczych: płatkach śniadaniowych, ciastkach, pieczywie cukierniczym, krakersach, lodach, batonach, mlecznych napojach fermentowanych, napojach gazowanych, napojach alkoholowych, dżemach oraz galaretkach.