Czas na fito(r)ewolucję!

123rf.com

Jeśli chcemy zachować zdrowie, musimy wprowadzić diametralne zmiany w swoim menu.

reklama

Półki naszych sklepów uginają się dziś pod ciężarem dostępnych w każdej chwili produktów, a my, rekompensując sobie niejako czasy reglamentacji, jemy coraz więcej i – paradoksalnie – coraz mniej zdrowo. Tłuszcze, czerwone mięso, przetworzone produkty, które pochłaniamy w dużych ilościach, mają nie tylko znikomą wartość odżywczą, ale są wręcz dla naszego organizmu trucizną, której działanie można porównać do skutków ubocznych stosowania większości leków. Fakty są nieubłagane: jeśli chcemy zachować zdrowie, musimy wprowadzić diametralne zmiany w swoim menu. Czas na fito(r)ewolucję! Sięgnijmy znów po dary natury, a – jak życzył sobie tego Hipokrates – pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem.

Dowodem na to, że dieta bogata w naturalne, nieprzetworzone produkty sprzyja zdrowiu i pięknej sylwetce, są mieszkańcy Chin, którzy dzięki diecie złożonej głównie z ryżu, warzyw, owoców i minimalnej ilości produktów odzwierzęcych, pozbawionej jakichkolwiek produktów wysoko przetworzonych, przez całe wieki cieszyli się szczupłą sylwetką i dobrym zdrowiem do późnej starości. Sytuacja zmieniła się z chwilą, kiedy do Państwa Środka dotarła moda na fast foody. Sprawiła ona, że mieszkańcy tego kraju zaczęli zmagać się z nadwagą i stali się bardziej schorowani.

Także w Polsce w czasach komunizmu, kiedy dostęp do wielu produktów był bardzo ograniczony i na stołach rzadko pojawiało się mięso i jego przetwory, słodycze i słodkie napoje, a spożywano najbardziej dostępne ziemniaki czy kapustę, znacznie mniejsza liczba dzieci cierpiała na alergie, a dzięki połączeniu diety roślinnej z większą aktywnością fizyczną ludzie nie musieli tak bardzo jak dziś martwić się przyrostem zbędnej masy tłuszczowej. Jeżeli nie chcesz narażać siebie i swojej rodziny na problemy zdrowotne, zacznij zmiany już dziś!

Jak to zrobić, czyli fito(r)ewolucja krok po kroku

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zmienić nawyki żywieniowe swoje i swoich bliskich:

1. Otwórz się na nowości!

Eksperymentuj z różnymi produktami i sposobami ich łączenia, bazując na kilku ulubionych rodzinnych przepisach. Może się okazać, że ulubione, tradycyjne dania przeżyją swój renesans, kiedy przygotujesz je w inny, równie pyszny, zdrowszy sposób. To, że nie znasz danego produktu i nigdy dotąd nie gościł on w Twojej kuchni, nie oznacza, że jest niesmaczny.

2. Przygotuj zdrowe przegryzki!

Zadbaj o to, by na stole zawsze stała miska owoców, bakalii czy świeżych warzyw do chrupania. Niech będą dostępne dla wszystkich domowników.

3. Zacznij gotować na zapas

Miej zawsze w pogotowiu pożywną porcję na wypadek nieoczekiwanego ataku głodu. Unikniesz w ten sposób sięgania po to, co jest najłatwiej dostępne – gotowe do spożycia produkty wysoko przetworzone.

4. Czytaj, edukuj się, korzystaj z pomocy

Półki księgarń uginają sie od książek, dzięki którym zdobędziesz potrzebną wiedzę z zakresu dietetyki. Do pomocy masz także Internet z niezliczoną liczbą stron zawierających rady i przepisy kulinarne. Dobrym pomysłem byłaby też wizyta u specjalisty dietetyka, który pomoże Tobie i Twojej rodzinie przejść bezstresowo pierwsze etapy wielkiej fito(r)ewolucji.

Autor: Vimed.pl