Metabolizm na najwyższych obrotach? To możliwe!

123rf.com

Choć kalorie spalane są w organizmie bez przerwy, nawet podczas biernego odpoczynku, tempo procesów przemiany materii może być różne.
Wpływa na nie waga, wzrost, równowaga hormonalna, wiek i płeć. Im szybszy metabolizm, tym szybsze spalanie kalorii. Chociaż nie możemy kontrolować swojego wieku czy płci, są sposoby dzięki którym łatwo można osiągnąć maksymalny potencjał swojego metabolizmu.

reklama

Ruszaj się
Sprawność procesów przemiany materii decyduje o szybkości spalania i wyzwalania energii w komórkach. Ćwiczenia fizyczne pobudzają trawienie i usprawniają te procesy. Badania wykazują, że regularne ćwiczenia fizyczne mogą poprawić dynamikę metabolizmu komórkowego o 30%. To, ile mięśni posiada dana osoba, determinuje jej zdolność do spalania kalorii i radzenia sobie z tłuszczem. Zażywaj codziennie dużo ruchu na świeżym powietrzu. Nie korzystaj z samochodu, jeśli masz czas dojść pieszo tam, gdzie się wybierasz. Codzienny spacer w miłej scenerii nie tylko sprzyja trawieniu, ale także redukuje stres, poprawia krążenie i podnosi ogólny poziom energii życiowej.

Nie zapominaj o śniadaniu

Bardzo dużo osób pomija śniadania i nie docenia ich roli jako najważniejszego posiłku w ciągu dnia. Naukowcy z uniwersytetu w Harvardzie odkryli, że ci, którzy jedzą śniadania każdego dnia, są o 44% mniej zagrożeni nadwagą i o 41% mniej narażeni na insulinooporność, która jest pierwszym krokiem ku cukrzycy, niż osoby rezygnujące z porannego posiłku. Po nocnym odpoczynku rezerwy energetyczne są bardzo niskie, dlatego też organizm, a przede wszystkim mózg, potrzebuje paliwa. Ludzie, którzy nie jedzą rano, nie przestawiają metabolizmu z wolnego trybu nocnego na szybszy dzienny. Rezygnując ze śniadania, narażamy się na gwałtowne napady głodu, w czasie których sięgamy po wysokokaloryczne przekąski, ubogie w błonnik i składniki odżywcze.

Jedz regularnie

Jedzenie mniej, ale częściej to klucz do zwiększenia tempa metabolizmu. Dzięki dostarczaniu niewielkich ilości pokarmu utrzymujemy metabolizm na wysokim poziomie przez cały dzień. Odstępy między posiłkami dłuższe niż 4-5 godzin powodują spadki poziomu cukru we krwi, a to z kolei przekłada się na osłabienie, irytację i zmęczenie. Co więcej, sprzyja to odkładaniu się tłuszczu i spadkowi tempa metabolizmu, a w rezultacie prowadzi do przybierania na wadze. Badania z Georgia State University pokazują, że ludzie, którzy jedzą co 3-4 godziny, mają mniej tkanki tłuszczowej i szybszy metabolizm od tych, którzy jedzą tylko 2 lub 3 posiłki dziennie.