Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Wróżby Diety
123rf.com
123rf.com

Święta na zdrowie

W polskiej tradycji święta są czasem kulinarnej rozpusty i obżarstwa. A mogą być smakowitą ucztą dla zdrowia.

Wydaje nam się, że zdrowe jedzenie nie może być smaczne, i wielu z  nas uważa, że święta to najgorszy moment na wprowadzanie zmian w  odżywianiu. Bo jak nie zjeść wieczorem dwunastu potraw, a następnego dnia pachnącej szynki, tłustego pasztetu, bigosu czy pysznego ciasta? Jak nie wypić po kieliszku czegoś mocniejszego? Tradycję trzeba przecież szanować i  pielęgnować, ale czy także wtedy, kiedy rujnuje nasze zdrowie? Wystarczy mały rachunek sumienia i zastanowienie się, od jak dawna mamy do dyspozycji tak wielką ilość jedzenia, windy, samochody, piloty do telewizorów.

Dzisiaj, kiedy wiemy też, że nasycone kwasy tłuszczowe są niemal niemożliwe do spalenia, że cukry proste zamieniają się w  tłuszcze, że produkty przetworzone są źródłem substancji toksycznych, które zaburzają czynności gruczołów wydzielania wewnętrznego, kiedy wiemy, że im więcej zjadamy podczas jednego posiłku, tym bardziej wysycają się centra energetyczne naszych komórek, co prowadzi do odkładania się tłuszczu, powinniśmy sprezentować sobie bardziej świadome odniesienie do tradycji żywieniowej. Najlepiej jeszcze przed świętami, a nie już po.

I z  okazji nadchodzących świąt proponuję Wam zatem kilka tradycyjnych przepisów w nowych wariantach. Przygotowując je, bawcie się całą rodziną i cieszcie zdrowiem!

Przeciętna polska rodzina wydaje na święta około 600 złotych – wynika z ubiegłorocznych badań przeprowadzonych przez TNS Polska. Jemy za dużo, zbyt tłusto i  zbyt słodko, nie zwracamy uwagi na konsekwencje. A po świętach potrzebujemy kilku dni, żeby powrócić do formy, bo najczęściej jesteśmy zmęczeni, ospali i  pozbawieni chęci do życia. A  przecież to w czasie Wigilii, kiedy dzielimy się opłatkiem, życzymy naszym bliskim zdrowia. Niech w święta te życzenia nabiorą mocy!

Wegetariański bigos

Składniki: 1/2 średniej główki słodkiej kapusty, 1/2 kg kiszonej kapusty, 1 cebula, 2 marchewki, 1 pietruszka, 1 tofu pokrojone w  kostkę (ewentualnie ugotowany wcześniej groch lub pokrojona w kostkę cukinia), sos sojowy (bez soli), koncentrat pomidorowy lub pomidory krojone, suszone śliwki, przyprawy: sól, pieprz kolorowy, liść laurowy, ziele angielskie, tymianek, majeranek, kminek, owoce jałowca. Poszatkowaną kapustę zalewamy niewielką ilością wody i  gotujemy ze startą marchewką oraz pietruszką do miękkości. Dodajemy przepłukaną kapustę kiszoną. Na patelni lekko podsmażamy cebulę, dorzucamy tofu i  1 łyżkę sosu sojowego. Łączymy wszystko z  kapustą, koncentratem i  suszonymi śliwkami. Przyprawiamy i  dusimy, aż płyn się zredukuje.

Pasztet warzywny

Składniki: 1 i  1/2 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej, 1 szklanka ugotowanej czerwonej soczewicy, 1 szklanka ugotowanego granulatu sojowego, 1 marchewka, 1 cebula, 1 por, sól i  pieprz do smaku, ziele angielskie, liść laurowy, 2 łyżki sosu sojowego, oliwa. Pora kroimy na cienkie talarki, cebulę siekamy w małą kostkę, a  marchewkę ścieramy na tarce o dużych oczkach. Wszystkie warzywa dusimy na oliwie z dodatkiem liścia laurowego i ziela angielskiego, aż nabiorą złotego koloru. Następnie wszystkie składniki, czyli kaszę, soczewicę, granulat i  warzywa (nie zapomnijmy wyjąć liścia laurowego i  ziela) mielimy w  maszynce. Tę czynność powtarzamy dwa razy, a  później doprawiamy do smaku. Formę, w  której pieczemy pasztet, smarujemy odrobiną oleju, posypujemy bułką tartą i  wylewamy masę. Pasztet pieczemy w  200 stopniach Celsjusza przez ok. 40 minut. Po upieczeniu studzimy go całą noc.

Strony: 1 2

Katarzyna Montgomery
redaktor naczelna magazynu Zwierciadło


„Kochamnietruje.pl” – Twoje miejsce!

Kochane, bliskie osoby chcemy nakarmić najsmaczniej.
W „Kocham nie truję” chodzi nam tylko o to, żeby „najsmaczniej” było równie ważne jak „najzdrowiej”. I o to, żeby jedno drugiego nie wykluczało.
Wszyscy będziemy się tutaj uczyć
Kochamnietruje.pl to miejsce dla Was. Wszystkich zainteresowanych... więcej

Proponowane przepisy

POLECANE KSIĄŻKI