Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Węglowodany a hormony

Spożywanie posiłków bogatych w węglowodany ma bezsprzeczny, poparty wieloma naukowymi badaniami wpływ na gospodarkę hormonalną naszego organizmu.
Zależy on jednak nie tyle od ilości, co przede wszystkim od rodzaju spożywanych węglowodanów. Układ hormonalny człowieka działa w sposób niezwykle precyzyjny – zaburzenia jednego hormonu mogą skutkować nieprawidłowym funkcjonowaniem całego układu i nasilać powstawanie wielu chorób przewlekłych.

Te wzajemne powiązania pokazać można na prostym przykładzie. Wyobraźmy sobie, że dana kobieta spożyje pszenną bułkę z popularnym, słodkim kremem orzechowo-czekoladowym – wysokoprzetworzoną, bogatą w węglowodany proste, posiadające wysoki indeks glikemiczny. Co się wówczas dzieje?

  1. Spowoduje to w jej organizmie gwałtowny wyrzut insuliny (hormonu produkowanego przez komórki β wysp trzustkowych, odpowiedzialnego za regulację poziomu cukru we krwi).
  2. Dodatkowo, zaburzy działanie cukru (glukozy).
  3. W konsekwencji może również doprowadzić do rozwoju insulinooporności (obniżonej wrażliwości organizmu na działanie insuliny) oraz przyczynić się do licznych chorób.
  4. Ponadto, wraz z tym działaniem możemy zaobserwować zaburzenia hormonalne!
Jeśli dieta tej kobiety codziennie obfituje w tego rodzaju przekąski, może u niej wystąpić nadmierne wydzielanie testosteronu – męskiego hormonu płciowego – co negatywnie wpłynie na działanie jej układu rozrodczego i zaburzy poziom estrogenów. Ponadto, wspomniany czekoladowo-orzechowy krem podwyższy u niej poziom serotoniny – hormonu szczęścia – co (na krótko!) wywoła uśmiech na jej twarzy.

A co się stanie, gdy zastąpi bułkę brązowym ryżem z dodatkiem warzyw (posiłkiem równie bogatym w węglowodany, ale z innej grupy)? Wówczas dostarczy organizmowi nie tylko wartościowych składników odżywczych, ale także magnezu – tym samym zwiększy podatność komórek na działanie insuliny! Czyli mamy do czynienia z sytuacją zupełnie odwrotną! Zjedzenie brązowego ryżu na kolację ureguluje także pośrednio poziom innego hormonu – melatoniny – odpowiedzialnego za prawidłowy rytm dobowy, co dodatkowo zapewni spokojny sen.

  • Węglowodany, które są lubiane przez nasz układ hormonalny, to:
grube kasze, brązowy ryż
pełnoziarniste makarony
pieczywo z pełnego przemiału
płatki zbożowe
warzywa w tym także rośliny strączkowe
owoce
  • Węglowodany, które zaburzają pracę układu hormonalnego to:
czekoladki, cukierki i żelki
ciasta, ciasteczka, krakersy oraz białe pieczywo i wypieki cukiernicze
słodkie napoje, soki
wysokoprzetworzone dżemy oraz kremy do smarowania pieczywa
słodzone produkty mleczne takie jak jogurty czy maślanki
Warto wiedzieć!
Sir. H. P. Himsworth – brytyjski naukowiec słynący z badań nad cukrzycą – na podstawie analizy prowadzonych przez dziesiątki lat badań naukowych opublikował raport, z którego jednoznacznie wynika, że dieta obfitująca w węglowodany pochodzenia roślinnego, a zarazem uboga w tłuszcze zwierzęce, powoduje obniżenie zachorowalności na cukrzycę – chorobę nagminnie i powszechnie łączoną ze spożyciem cukrów.

Autor: Vimed.pl


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI