Wzmacniająca żywność na pierwsze przymrozki

Poniżej przedstawiamy te produkty spożywcze, które mają udowodniony wpływ na zdrowie naszego organizmu.
Ważnym dodatkiem do naszej diety w okresie jesienno-zimowym powinny być naturalne produkty zwiększające odporność, które nie tylko zmniejszą ryzyko rozwoju infekcji, ale również złagodzą jej przebieg.

reklama

W
Ważną rolę w ochronie przed zakażeniami spełnia witamina C, E, beta-karoten i selen. Ich działanie związane jest, przede wszystkim, z wymiataniem nadmiaru toksycznych wolnych rodników. Zwiększenie spożycia owoców, warzyw i innych produktów bogatych w witaminy C, E, beta-karoten i selen, może istotnie zmniejszyć ryzyko infekcji. Im bardziej pomarańczowe i zielone owoce i warzywa, tym więcej zawierają witaminy C i beta karotenu (papryka, marchew, dynia, pomidory, kapusta, szpinak, brokuły, brukselka, natka pietruszki, jarmuż). Znaczne ilości witaminy E znajdują się w olejach roślinnych oraz w ciemnym pieczywie. Dobrym źródłem selenu są natomiast ryby, brązowy ryż, kiełki oraz orzechy.

O
Owoce aronii są bardzo bogatym źródłem antocyjanów, związków uważanych za jedne z najsilniejszych wymiataczy wolnych rodników tlenowych. Zawierają ponadto witaminy: C, B2, B6, E, beta karoten i pierwiastki śladowe. W okresie jesienno-zimowym świeże owoce aronii można zastąpić sokiem.

Z
Zaraz po przebudzeniu warto rozpocząć dzień od wypicia szklanki wody ze świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny. Owoc ten, ze względu na wysoką zawartość witaminy C oraz innych związków aktywnych biologicznie, wykazuje właściwości antybakteryjne, eliminuje toksyny, zwiększa odporność organizmu i zmniejsza ryzyko rozwoju infekcji.

Z
Z kolei miód zawiera znaczne ilości olejków eterycznych, flawonoidów, kwasów organicznych i enzymów. Działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie. Jedną z substancji decydujących o działaniu na drobnoustroje chorobotwórcze jest lizozym, który przedostaje się do miodu z organizmu pszczół.

O
Od wieków znane jest działanie bakteriobójcze i przeciwgrzybicze czosnku. Jest on także źródłem selenu, który zabezpiecza nasze komórki przed niszczącym działaniem wolnych rodników.

O
Orzechy i nasiona są źródłem niezwykle ważnych składników mineralnych i witamin. Orzechy brazylijskie są bogate w selen, pestki dyni w cynk, natomiast migdały i pestki słonecznika w witaminę E. Wszystkie te pierwiastki wspierają pracę układu immunologicznego i pomagają zapobiegać przeziębieniu.

W
W fermentowanych napojach mlecznych (kefir, maślanka, jogurt) znajdziemy z kolei bakterie kwasu mlekowego, które stymulują układ immunologiczny i aktywują limfocyty T oraz B, wzmacniające naszą odporność.

Źródło: Vimed.pl