Zadbaj o żelazny zapas żelaza

Czujesz się ciągle zmęczony i senny? Twoje paznokcie są kruche i łamliwe, a osłabione włosy nadmiernie wypadają? Sprawdź poziom żelaza we krwi! Anemia to dzisiaj bardzo powszechny problem.
Okazuje się, że również bardzo łatwy do rozwiązania!

Anemia, inaczej niedokrwistość, to stan występujący przy zbyt małej ilości hemoglobiny w erytrocytach lub zbyt małej ilości samych krwinek czerwonych. Przyczyny tego schorzenia są różnorodne – może ono być spowodowane utratą dużej ilości krwi, niewydolnością szpiku kostnego, ubocznym działaniem leków, chorobami pasożytniczymi, alergią pokarmową, chorobami przewlekłymi czy genetycznymi, jednak najczęściej wynika z niedoboru pewnych składników odżywczych, m.in. żelaza.

reklama

Cenne żelazo

Żelazo bierze udział w produkcji hemoglobiny, która jest elementem strukturalnym czerwonych krwinek i umożliwia transport tlenu do komórek. Pierwszym objawem jego niedoboru jest szybkie męczenie się i brak energii, jednak z czasem niedobory żelaza prowadzą do zaburzenia wielu innych mechanizmów w naszym organizmie. Symptomy niepokojących zmian mogą być trudne do zauważenia, ale są poważne w skutkach.

Zapotrzebowanie na żelazo różni się w zależności od wieku, płci, aktywności fizycznej i cech indywidualnych. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia przeciętnie aktywny dorosły mężczyzna potrzebuje go około 15 mg dziennie. Możemy dostarczać organizmowi żelazo hemowe (zawarte jedynie w produktach mięsnych i jajkach) lub niehemowe.

Najłatwiej przyswajalne jest żelazo hemowe, dlatego powszechnie uważa się je za najlepsze dla człowieka. Badania naukowe wykazały jednak, że gromadzenie się nadmiernych ilości żelaza w organizmie również zagraża zdrowiu. Może prowadzić do tworzenia się dużej ilości wolnych rodników, które uszkadzają komórki i prawdopodobnie są przyczyną powstawania zwyrodnień, nowotworów i przyspieszają proces starzenia się. W związku z tym gorsza przyswajalność żelaza niehemowego może być uznana za cechę korzystną.