Zagryź stres. Zdrowo!

Współczesny styl życia powoduje, że stres staje się nieodłącznym elementem naszego życia.
Choć tzw. „hormony stresowe” początkowo podnoszą wydolność fizyczną i umysłową, to w dłuższej perspektywie (permanentny stres) znacznie osłabiają organizm. Często, chcąc sobie poradzić z wyzwaniami codzienności, sięgamy po jedzenie.

reklama

Co sprawia, że żywność działa na nas uspokajająco? Jak „zajadać” stres, aby nie musieć wybierać między zdrowiem a dobrym humorem?

Kiedy jemy, czujemy się lepiej, musimy jednak pamiętać, że jest ogromna różnica między spożywaniem produktów o właściwościach uspokajających a jedzeniem jakiejkolwiek żywności w celu emocjonalnego „znieczulenia”. Są produkty dające bardzo szybką, ale – niestety – tylko tymczasową poprawę samopoczucia. Ich „korzystne” działanie słabnie równie prędko, jak się pojawiło, pozostawiając po sobie zbędne kilogramy i wyrzuty sumienia… Ale są i takie, które zawierają składniki wpływające pozytywnie na działanie układu nerwowego oraz składniki o działaniu antyoksydacyjnym. Warto uwzględnić je w swojej codziennej diecie.

Za prawidłową pracę układu nerwowego w dużym stopniu odpowiadają witaminy z grupy B, magnez, mangan, wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 a także aminokwasy – tyrozyna i tryptofan. Dieta „łagodząca stres” powinna więc szczególnie obfitować w orzechy, nasiona słonecznika i pestki dyni, kasze, płatki owsiane, nasiona roślin strączkowych, warzywa i owoce.

Witaminy z grupy B

Uzupełniając niedobór witamin z grupy B, możemy przywrócić równowagę organizmu oraz zachować zdolność koncentracji i logicznego myślenia w sytuacjach stresowych. To w głównej mierze od odpowiedniej ich ilości zależy integralność centralnego układu nerwowego. Wszystkie witaminy z tej grupy są obecne w wielu pokarmach, jeśli zatem nasza dieta pełna będzie świeżej żywności, raczej nie narazimy się na ich niedobory. Należy jednak pamiętać, że współczesne produkty są dalekie od ideału i dlatego braki witamin pojawiają się coraz częściej. Ponadto wiele czynników niszczy delikatne witaminy z grupy B; należą do nich: używki, konserwanty, kawa, napoje gazowane i niektóre leki (np. środki przeciwbólowe).

Magnez

Gdy odczuwamy zmęczenie, rozdrażnienie i stajemy się bardziej podatni na stany depresyjne, to ewidentny znak, że może nam brakować magnezu. Najwięcej tego składnika znajdziemy w orzechach, kaszy gryczanej, nasionach roślin strączkowych, sardynkach, jajach, kapuście, burakach.