Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój

Zatrzymać czas

Natury nie da się oszukać, ale można z  nią skutecznie współpracować. Choć wiele mówi się o predyspozycjach genetycznych,  badania udowadniają, że my sami jesteśmy odpowiedzialni za to, jak wyglądamy, jak się czujemy i  jak się zestarzejemy.

Styl życia, a  zwłaszcza odpowiednia dieta, może spowolnić tempo biologicznego starzenia się o kilka do kilkunastu lat, a  nawet cofnąć zaistniałe zmiany degeneracyjne. Dobrze dobrana dieta, mądre zarządzanie stresem i  umiarkowany wysiłek fizyczny mogą zapewnić nam długowieczność. Cała tajemnica tkwi w  komórkach naszego ciała. Jeżeli wszystkie będą odpowiednio odżywione, dotlenione i  oczyszczone, będziemy nie tylko wyglądać młodziej, ale przede wszystkim będziemy zdrowsi i  zaczniemy czuć się lepiej. Młodość to nie tylko dobry wygląd – napięta skóra twarzy i zgrabna sylwetka. To przede wszystkim możliwość czerpania radości z życia, optymizm i energia.

Naukowcy z Instytutu Badawczego Medycyny Prewencyjnej Uniwersytetu Kalifornijskiego w  San Francisco pod kierunkiem dr. Deana Ornisha udowodnili, że zmiana stylu życia  może zwiększyć długość telomerów, a  co za tym idzie – wpłynąć spowalniająco na proces starzenia się. Telomer to element strukturalny chromosomu zapewniający mu stabilność. To właśnie długość telomerów uznaje się za wskaźnik określający wiek biologiczny. Długość telomerów w  komórkach skraca się z wiekiem – w  miarę kolejnych podziałów
komórkowych. Potwierdzono, że ich długość wyraźnie koreluje ze stylem życia. Ludzie wysportowani mają dłuższe telomery niż ich rówieśnicy nieaktywni fizycznie. Z  kolei telomery osób narażonych na stres są krótsze niż u  osób prowadzących mniej stresujący tryb życia. Warto zatem pamiętać, że proces starzenia zachodzi w  każdej komórce naszego ciała.

W  pierwszej kolejności w  naczyniach krwionośnych, później w  tkankach miękkich, takich jak narządy wydzielania wewnętrznego (na przykład gruczoły tarczycy, jajniki, jądra). Następnie proces starzenia zachodzi w  błonach śluzowych, nerkach, wątrobie, płucach, skórze oraz w  układzie nerwowym. O  tym, ile naprawdę mamy lat, decyduje tkanka łączna. Pełni funkcje podtrzymujące i  ochronne, pośredniczy w  odżywianiu komórek, ma właściwości regenerowania i  odnawiania całego ciała. Pojawiające się zmiany skórne to już poważny sygnał niewydolności organizmu, którego nie wolno lekceważyć.
Nie łudźmy się, że pomogą tu jakieś maści czy kremy.

Skóra zwierciadłem zdrowia

Zmarszczki, cienie pod oczami, pękające naczynka czy trądzik w  wieku dojrzałym – to sygnały alarmowe organizmu. Badania opublikowane w  „Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics”, analizujące szereg doświadczeń klinicznych z ostatnich 50 lat, wykazały związek między dietą a trądzikiem. Co więcej, wynika z nich, że nieprawidłowy sposób odżywania może znacząco przyczynić się do rozwoju schorzenia. Szczególnie niekorzystny wpływ na wygląd skóry naukowcy przypisali żywności o  wysokim indeksie glikemicznym (IG) oraz mleku i  jego przetworom. Korzystnym pokarmem dla nieustannie odnawiającej się skóry są białka właściwe, wielonienasycone kwasy tłuszczowe z  rodziny omega-3 i -6, wiele składników mineralnych oraz witaminy – zwłaszcza antyoksydacyjne: E, A oraz C. Wszystkie te dobroczynne witaminy znajdziemy przede wszystkim w warzywach, owocach, zbożach, kaszach, kiełkach i  orzechach. Polecany jest też olej lniany tłoczony na zimno. Witaminy wchodzą w  skład błon komórkowych, a  nasz organizm sam nie potrafi ich wytwarzać,  muszą więc być dostarczane z  pożywieniem. Pomagają utrzymać skórę gładką, jędrną i  nawilżoną. Jeżeli masz problem z  suchym naskórkiem, to zamiast drogiego balsamu spróbuj oleju kokosowego. Jest on jednym z  najbogatszych źródeł tłuszczów nasyconych. Olej ten zawiera kwas laurynowy, potężny środek antybakteryjny i  przeciwwirusowy, który uchroni cię przed stanami zapalnymi.

Strony: 1 2

Zobacz także

POLECANE KSIĄŻKI