Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój

Zdrowe odżywianie na szkolne śniadanie

Wakacje za nami. Choć z twarzy nie zeszła jeszcze opalenizna, a w pamięci wciąż pozostają wspomnienia beztroskiego lata, czas wrócić do codziennych obowiązków.

Dla dzieci zaczyna się kolejny etap ciężkiej – oby owocnej! – wspinaczki ku szczytom wiedzy, dla każdego rodzica zaś początek roku szkolnego oznacza nie tylko kompletowanie podręczników szkolnych i wyprawki, ale także konieczność rozwikłania odwiecznego dylematu – co pociecha będzie jadła w szkole.

Oczywiście, w każdej niemal szkole znajduje się sklepik, który kusi kolorowymi opakowaniami. Warto jednak zastanowić się poważnie, czy dobrym rozwiązaniem będzie wsunięcie dziecku w dłoń kilka złotych na drugie śniadanie. Asortyment sklepików szkolnych opiera się przede wszystkim na batonach, chipsach i kolorowych napojach. Tego rodzaju przekąski to przede wszystkim puste kalorie, które nie tylko nie dostarczą do organizmu naszych dzieci żadnych wartościowych składników odżywczych, ale przyczynią się co najwyżej do rozwoju próchnicy, nadwagi i pogorszenia stanu cery naszego dziecka.

Może więc stołówka szkolna będzie lepszym wyborem? Niestety, niekoniecznie. Obecnie stołówki szkolne prowadzone są na ogół przez firmy cateringowe, które skupiają się głównie na zysku. Choć z biznesowego punktu widzenia wydaje się to całkiem zrozumiałe, to należy pamiętać, że w pogoni za zyskiem cierpi przede wszystkim jakość odżywcza posiłków. Może i nasze dziecko będzie bardzo zadowolone z faktu jadania na przemian schabowego, pierogów i naleśników, ale z punktu widzenia jego zdrowia takie menu nie nastraja optymistycznie.

Jaka jest zatem alternatywa? Przygotuj samodzielnie śniadanie dla swojego dziecka. Poniżej przedstawiamy kilka zdrowych i smacznych pomysłów.

1.  Sałatka owocowa z orzechami
Składniki:

•    kiwi,
•    ½ jabłka,
•    mandarynka,
•    garść borówek,
•    2 łyżki orzechów,
•    dressing: ½ łyżeczki soku z limonki, ½ łyżeczki miodu, szczypta cynamonu.

Przygotowanie: Owoce umyj, pokrój w kostkę, dodaj orzechy i polej dressingiem.

2. Pasta z soczewicy z warzywami

Składniki:

•    ½ szklanki ugotowanej czerwonej soczewicy,
•    ¼ cebulki podduszonej na 1 łyżeczce oliwy,
•    2 suszone pomidory,
•    ½ papryki,
•    marchewka,
•    ½ kalarepki.

Przygotowanie:  Soczewicę, cebulę i suszone pomidory zmiksuj, przypraw solą i pieprzem. Pozostałe warzywa umyj, pokrój w słupki. Zapakuj do dwóch oddzielnych pojemniczków.

3. Kanapka – witaminowe szaleństwo

Składniki:
•    2 kromki pełnoziarnistego pieczywa,
•    liść sałaty,
•    kilka plasterków dojrzałego awokado,
•    2 plasterki pomidora,
•    kilka plasterków rzodkiewki,
•    kiełki.

Przygotowanie: Na kromce pieczywa rozsmaruj 2 plasterki awokado, na wierzchu ułóż sałatę, pomidor, awokado i rzodkiewkę, udekoruj kiełkami i przykryj drugą kromką chleba.

4. Warzywna tortilla z humusem

Składniki:
•    pełnoziarnista tortilla,
•    2-3 łyżki pasty humus (pasta z ciecierzycy),
•    2 liście sałaty,
•    kilka plasterków ogórka, papryki i pomidora,
•    kiełki.

Przygotowanie: Tortillę posmaruj pastą humus, dodaj warzywa i zawiń jak krokiet, przekrój na skos. Nie zapomnij także o płynach. Do plecaka swojej pociechy włóż małą buteleczkę wody lub świeżego soku owocowego. Drugie śniadanie w takim wydaniu to nie tylko mnóstwo witamin i minerałów, ale także dobra zabawa. A więc… witaj, szkoło!

Autor: Vimed.pl

Katarzyna Montgomery
redaktor naczelna magazynu Zwierciadło


„Kochamnietruje.pl” – Twoje miejsce!

Kochane, bliskie osoby chcemy nakarmić najsmaczniej.
W „Kocham nie truję” chodzi nam tylko o to, żeby „najsmaczniej” było równie ważne jak „najzdrowiej”. I o to, żeby jedno drugiego nie wykluczało.
Wszyscy będziemy się tutaj uczyć
Kochamnietruje.pl to miejsce dla Was. Wszystkich zainteresowanych... więcej

Proponowane przepisy

POLECANE KSIĄŻKI