Na wakacje po jod

123rf.com

Wakacje to czas odpoczynku od obowiązków, który chętnie wykorzystujemy na letnie

reklama

wycieczki w gronie rodziny lub przyjaciół. Słoneczna pogoda

zachęca do aktywności fizycznej, a spacery brzegiem morza będą doskonałym sposobem

na dostarczenie organizmowi potrzebnego mu jodu.
Jod jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Wchodzi w skład hormonów tarczycy, które odpowiadają m.in. za regulację przemiany materii oraz rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego. Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na jod wynosi 150 µg, niedobór tego  manifestują zaburzenia związane z niedoczynnością tarczycy (nadmierna senność, zwiększona masa ciała, obniżenie wydolności intelektualnej), zaburzenia rozrodczości u kobiet, jak również opóźnienie rozwoju psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży.

Gdzie zatem szukać źródeł jodu? Mikroelement ten możemy przyjmować wraz z dietą lub uzyskiwać z powietrza – przez błony śluzowe i skórę. Niestety, większość produktów spożywczych zawiera niewystarczającą ilość tego pierwiastka.

„Polska jest krajem, w którym zasoby jodu w środowisku naturalnym są ograniczone. Na obszarach, gdzie występują niedobory tego pierwiastka, pojawia się konieczność uzupełnienia diety w jod”, mówi dr inż. Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ).

W ramach uzupełniania niedoborów tego ważnego pierwiastka w Polsce wprowadzono obowiązek jodowania soli kuchennej. Należy jednak pamiętać, że zalecane spożycie soli  wynosi 5 g dziennie. Jak uchronić się przed niedoborem jodu?

Oto 5 prostych zasad!

1. Jedz owoce morza i ryby morskie: 100 g dorsza atlantyckiego dostarcza aż 110 µg, 100 g mintaja – ok. 100 µg, a w przypadku łososia lub makreli jest to ok. 40 µg.

2. Biegaj lub spaceruj brzegiem morza. Aktywność fizyczna w połączeniu z wdychaniem powietrza bogatego w jod niosą wiele korzyści dla organizmu.

3. Zbadaj poziom hormonów tarczycy, np. TSH, aby sprawdzić, czy twoja tarczyca funkcjonuje prawidłowo. Podczas wizyty u endokrynologa otrzymasz wszystkie potrzebne informacje.

4. W razie potrzeby stosuj suplementy diety, ale pamiętaj o wcześniejszej konsultacji z lekarzem.

5. Czytaj etykiety, by sprawdzić ilość soli w produktach. Pamiętaj, że sól kuchenna jest źródłem jodu, w odróżnieniu od soli stosowanej w przetwórstwie spożywczym.

na podst. mat. pras. programu edukacyjnego „Zachowaj Równowagę” realizowanego przez Instytut Żywności i Żywienia