Przyczyny epidemii otyłości u dzieci

123rf.com

Kilka miesięcy temu dziennik „Rzeczpospolita” opublikował raport, w którym czytamy: „Lekarze alarmują,
że dzieci urodzone po 2000 roku mogą być pierwszym pokoleniem, które będzie żyć krócej niż ich rodzice”. Czy faktycznie zdrowie i życie naszych dzieci jest zagrożone? – zastanawia się r n. med. Marzena Rypina, Kierownik Instytutu Zdrowia w Hotelu Wellness Pro-Vita, dietetyk.

dr n. med. Marzena Rypina

reklama

Na alarm bije również Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i podaje, że w ciągu ostatnich 20 lat wzrosła liczba dzieci otyłych oraz z nadwagą. W Polsce aż trzykrotnie! Polskie 11-latki są grubsze niż ich rówieśnicy w Europie i USA. Skala problemu narasta – naukowcy mówią wręcz o epidemii otyłości wśród młodego pokolenia.

Skąd taka tendencja? Okazuje się, że dzieci wraz z rodzicami skrzętnie na taki wynik pracują od najmłodszych lat. W końcu to rodzice kształtują postawy i nawyki swoich pociech.

Brak ruchu, niewłaściwa dieta, wszechobecny cukier w formie jawnej i zakamuflowanej, tłuste jedzenie, to wszystko przyczynia się do samo destrukcji. „Szacuje się, że co piąte dziecko ma otyłość, a co trzecie nadciśnienie”, donosi dziennik.

Dzieci najczęściej spędzają czas przed komputerem lub tabletem. Podwórka są puste, nie słychać śmiechu i nie widać bawiących się dzieci. Siedzący tryb życia i zamiłowanie do słodkich napojów oraz słodyczy niszczą ich młode organizmy. Rodzice z braku czasu często odpuszczają i sobie i dzieciom. Posiłki zjadane są w biegu, przygotowywane najczęściej z gotowych półproduktów, które zawierają mnóstwo polepszaczy i środków konserwujących, nie sprzyjają zdrowemu rozwojowi dzieci. Mając na uwadze taki stan rzeczy, warto na etapie dorastania zadbać o wyrobienie zdrowych nawyków żywieniowych i sportowych. Im prędzej rozpoczniemy ten proces, tym szybciej dziecko przyzwyczai się do właściwych zachowań, a w dodatku będzie zdrowe.

Wszechobecne cukry należy czym prędzej wyeliminować. Nie są aż tak potrzebne w diecie rozwijającego się młodego organizmu. Skutki nadmiernego spożycia cukrów to m in. zmniejszający się iloraz inteligencji, zaburzenia przewodnictwa nerwowego, otyłość, choroby metaboliczne i wiele innych. Nadmierne spożycie cukrów prostych powoduje zakwaszenie organizmu, to z kolei zmniejsza oddychanie komórkowe oraz upośledza transport składników odżywczych. Dzieci, które spożywają codziennie słodycze, napoje słodzone i inne cukry stają się nadpobudliwe, agresywne lub też są ospałe i mają zbyt mało energii.

Rodzice codziennie powinni zwracać uwagę na posiłki dzieci, na to,co dają im do szkoły na drugie śniadanie. To nie może być baton, cola lub chipsy, to musi być pełnowartościowy posiłek i woda. Takie pożywienie zapewni dziecku prawidłowe funkcjonowanie w ciągu dnia. Zamiast wafelka czy batonika lepiej dać suszone owoce np. daktyle, morele, które również są słodkie, ale zawierają inne cenne składniki odżywcze. Zamiast słodzonych soków, coli lepiej oczywiście podać wodę lub kompot wykonany własnoręcznie.

Nawyki żywieniowe i związane z aktywnością fizyczną nabywamy przede wszystkim w dzieciństwie, a utrzymują się one przez całe późniejsze życie. Tak niewiele musimy zrobić, a zyskać możemy bardzo dużo.