Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Owoce i warzywa w szklance zamiast na talerzu

38404140 - fresh pineapple juice in the glasse,selective focus
12 września 2016 in Zdrowie by redakcja
Soki zarówno owocowe, jak i warzywne od pewnego czasu goszczą w naszym codziennym jadłospisie. Wpływa na to fakt, nie tylko wszechobecnej mody na bycie zdrowym, fit, ale również to, że w dzisiejszych czasach szukamy, jak najbardziej naturalnych sposobów na poprawę swojego zdrowia. Uzyskanie lepszej sylwetki, zrzucenie zbędnych kilogramów, poradzenie sobie z rozmaitymi przypadłościami natury zdrowotnej, a także dostarczenie dużych porcji energii, które są niezbędne, by poradzić sobie z nadmiarem piętrzących się obowiązków życia codziennego.

 Niezaprzeczalnym jet fakt, że nasz organizm potrzebuje witamin, minerałów i wielu innych składników. Tych, które dostarczamy przede wszystkim z pożywieniem. Zapotrzebowanie jest duże, a produkty, które są smaczne, zdrowe i pełne wartości odżywczych to warzywa oraz owoce. Winno się spożywać pięć porcji dziennie zarówno warzyw, jak i owoców. Może jednak pojawiać się pytanie, na co lepiej postawić. Świeże warzywa, owoce czy też szklanka soku wyciśniętego z tych ulubionych, kolorowych i smakowitych produktów?

Wartości odżywcze i ich przyswajanie przez organizm

Warzywa i owoce spożywane w postaci soku są lepsze dla naszego organizmu przede wszystkim dlatego, iż substancje goszczące w sokach trafiają do naszego krwiobiegu w ciągu zaledwie kwadransa. Do tego możemy liczyć na przyswajalność na poziomie 90%. Substancje zaś zawarte w warzywach i owocach zjadanych w całości potrzebują około 5 godzin, by trafić do krwiobiegu, a ich przyswajalność szacuje się na poziomie 20%, czyli nieporównywalnie mniejszym.

Skąd taka różnica?

Wynika to z faktu, iż nasz układ pokarmowy skonstruowany jest w taki sposób, że wszystkie produkty, które spożywamy musi przetworzyć na formę półpłynną. Ponadto przyswojenie wartości odżywczych z owoców i warzyw zjadanych w całości wymaga użycia sporej liczby enzymów wytwarzanych przez wątrobę oraz trzustkę. Liczba enzymów niezbędnych do przyswojenia wartości z soków jest znacznie mniejszą. Nadto nie do końca prawidłowo funkcjonująca wątroba czy też trzustka zmagać się będą ze sporym obciążeniem podczas trawienia owoców i warzyw spożywanych w całości.

Inne zalety spożywania soków

Warzywa i owoce spożywane w całości wymuszają na organizmie wykorzystanie aż 80% energii na samą czynność związaną z trawieniem. Energia niezbędna do procesów regulacji czy też oczyszczania jest zatem na zbyt niskim poziomie.

Kolejnym faktem jest, iż soki dostarczają cenne właściwości odżywcze pochodzące z roślin, z najmniejszymi możliwymi stratami. Wedle badań naukowych sok sporządzony z jednego kilograma owoców lub warzyw dostarcza tych samych wartości odżywczych, co warzywa i owoce spożywane w całości lecz w ilości kilku kilogramów.

Soki owocowe, warzywne, jak i połączenie obydwu produktów daje szansę na spożycie tych kolorowych owoców lub warzyw, które w innej postaci nam nie smakują. Szczególnie tyczy się to najmłodszych, których trudno przekonać do jedzenia tego typu produktów. Nie da się również ukryć, że wiele warzyw, jak i owoców pod względem aromatu czy też smaku nie zachęca nas do spożywania, a ich wartość odżywcza nie staje się dla nas argumentem, by mimo wszystko je spożyć. W połączeniu z innymi produktami, dodatkiem ziół i przypraw potrafią takie mieszanki smakować wręcz rewelacyjnie.

Kolejno wyobraźmy sobie, że porcja warzyw i/lub owoców jest w stanie zastąpić nam na przykład jeden posiłek dziennie. Na szklankę soku potrzeba nam będzie przynajmniej kilku owoców, ale wypijemy ją ze smakiem i poczujemy się syci, a wartości odżywcze szybko zaczną płynąć do organizmu. Tej samej ilości kilku owoców, a niekiedy nawet kilograma lub więcej, który byłby potrzebny na uzyskanie szklanki soku nie jesteśmy w stanie zjeść naraz.

Dlaczego lepiej postawić na sok niż produkty spożywane w całości?

Poza uprzednio wymienionymi korzyściami warto zwrócić uwagę także na inne aspekty związane z piciem soków, a mianowicie:

  •  w wyciśniętym soku znajdujemy jedynie rozpuszczalny błonnik, który to wspomaga działanie enzymów. W przeciwieństwie do warzyw i owoców zjadanych w całości, które obfitują w błonnik nierozpuszczalny osłabiający procesy wchłaniania substancji odżywczych,
  • w świeżo wyciskanych sokach występują endogenne enzymy, które ułatwiają trawienie i nie obciążają organizmu,
  • błonnik pobudza procesy trawienne, a znajdujemy go właśnie w sokach, w odpowiedniej ilości. Doszłoby do przejadania się, gdyby chcieć tę samą ilość błonnika przyswoić w postaci produktów spożywanych w całości,
  • witaminy i minerały zawarte w świeżo wyciskanych sokach przyswajamy znacznie szybciej niż te, które spożywalibyśmy w owocach i warzywach jedzonych w innej postaci,
  • w sokach znajdujemy budulec o najwyższej jakości, ponieważ w żaden sposób nie zostaje zmieniona jego forma,
  • kolejna korzyść to alkalizacja organizmu i przywrócenie prawidłowego pH.

Lista korzyści płynących z picia soków, w porównaniu do tej związanej ze spożywaniem warzyw oraz owoców w całości jest znacznie dłuższa. Jeśli zatem, którykolwiek z produktów tego typu niekoniecznie nam smakuje zdecydowanie lepszym pomysłem będzie przyrządzenie domowego soku lub zakup gotowego, naturalnego soku z warzyw oraz owoców.

Ten oraz inne tematy dot. zdrowego odżywiania znajdziecie na www.fitday.eu


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI