Owoce i warzywa w szklance zamiast na talerzu

38404140 - fresh pineapple juice in the glasse,selective focus

Soki zarówno owocowe, jak i warzywne od pewnego czasu goszczą w naszym codziennym jadłospisie. Wpływa na to fakt, nie tylko wszechobecnej mody na bycie zdrowym, fit, ale również to, że w dzisiejszych czasach szukamy, jak najbardziej naturalnych sposobów na poprawę swojego zdrowia. Uzyskanie lepszej sylwetki, zrzucenie zbędnych kilogramów, poradzenie sobie z rozmaitymi przypadłościami natury zdrowotnej, a także dostarczenie dużych porcji energii, które są niezbędne, by poradzić sobie z nadmiarem piętrzących się obowiązków życia codziennego.
 Niezaprzeczalnym jet fakt, że nasz organizm potrzebuje witamin, minerałów i wielu innych składników. Tych, które dostarczamy przede wszystkim z pożywieniem. Zapotrzebowanie jest duże, a produkty, które są smaczne, zdrowe i pełne wartości odżywczych to warzywa oraz owoce. Winno się spożywać pięć porcji dziennie zarówno warzyw, jak i owoców. Może jednak pojawiać się pytanie, na co lepiej postawić. Świeże warzywa, owoce czy też szklanka soku wyciśniętego z tych ulubionych, kolorowych i smakowitych produktów?

reklama

Wartości odżywcze i ich przyswajanie przez organizm

Warzywa i owoce spożywane w postaci soku są lepsze dla naszego organizmu przede wszystkim dlatego, iż substancje goszczące w sokach trafiają do naszego krwiobiegu w ciągu zaledwie kwadransa. Do tego możemy liczyć na przyswajalność na poziomie 90%. Substancje zaś zawarte w warzywach i owocach zjadanych w całości potrzebują około 5 godzin, by trafić do krwiobiegu, a ich przyswajalność szacuje się na poziomie 20%, czyli nieporównywalnie mniejszym.

Skąd taka różnica?

Wynika to z faktu, iż nasz układ pokarmowy skonstruowany jest w taki sposób, że wszystkie produkty, które spożywamy musi przetworzyć na formę półpłynną. Ponadto przyswojenie wartości odżywczych z owoców i warzyw zjadanych w całości wymaga użycia sporej liczby enzymów wytwarzanych przez wątrobę oraz trzustkę. Liczba enzymów niezbędnych do przyswojenia wartości z soków jest znacznie mniejszą. Nadto nie do końca prawidłowo funkcjonująca wątroba czy też trzustka zmagać się będą ze sporym obciążeniem podczas trawienia owoców i warzyw spożywanych w całości.

Inne zalety spożywania soków

Warzywa i owoce spożywane w całości wymuszają na organizmie wykorzystanie aż 80% energii na samą czynność związaną z trawieniem. Energia niezbędna do procesów regulacji czy też oczyszczania jest zatem na zbyt niskim poziomie.

Kolejnym faktem jest, iż soki dostarczają cenne właściwości odżywcze pochodzące z roślin, z najmniejszymi możliwymi stratami. Wedle badań naukowych sok sporządzony z jednego kilograma owoców lub warzyw dostarcza tych samych wartości odżywczych, co warzywa i owoce spożywane w całości lecz w ilości kilku kilogramów.

Soki owocowe, warzywne, jak i połączenie obydwu produktów daje szansę na spożycie tych kolorowych owoców lub warzyw, które w innej postaci nam nie smakują. Szczególnie tyczy się to najmłodszych, których trudno przekonać do jedzenia tego typu produktów. Nie da się również ukryć, że wiele warzyw, jak i owoców pod względem aromatu czy też smaku nie zachęca nas do spożywania, a ich wartość odżywcza nie staje się dla nas argumentem, by mimo wszystko je spożyć. W połączeniu z innymi produktami, dodatkiem ziół i przypraw potrafią takie mieszanki smakować wręcz rewelacyjnie.

Kolejno wyobraźmy sobie, że porcja warzyw i/lub owoców jest w stanie zastąpić nam na przykład jeden posiłek dziennie. Na szklankę soku potrzeba nam będzie przynajmniej kilku owoców, ale wypijemy ją ze smakiem i poczujemy się syci, a wartości odżywcze szybko zaczną płynąć do organizmu. Tej samej ilości kilku owoców, a niekiedy nawet kilograma lub więcej, który byłby potrzebny na uzyskanie szklanki soku nie jesteśmy w stanie zjeść naraz.

Dlaczego lepiej postawić na sok niż produkty spożywane w całości?

Poza uprzednio wymienionymi korzyściami warto zwrócić uwagę także na inne aspekty związane z piciem soków, a mianowicie:

  •  w wyciśniętym soku znajdujemy jedynie rozpuszczalny błonnik, który to wspomaga działanie enzymów. W przeciwieństwie do warzyw i owoców zjadanych w całości, które obfitują w błonnik nierozpuszczalny osłabiający procesy wchłaniania substancji odżywczych,
  • w świeżo wyciskanych sokach występują endogenne enzymy, które ułatwiają trawienie i nie obciążają organizmu,
  • błonnik pobudza procesy trawienne, a znajdujemy go właśnie w sokach, w odpowiedniej ilości. Doszłoby do przejadania się, gdyby chcieć tę samą ilość błonnika przyswoić w postaci produktów spożywanych w całości,
  • witaminy i minerały zawarte w świeżo wyciskanych sokach przyswajamy znacznie szybciej niż te, które spożywalibyśmy w owocach i warzywach jedzonych w innej postaci,
  • w sokach znajdujemy budulec o najwyższej jakości, ponieważ w żaden sposób nie zostaje zmieniona jego forma,
  • kolejna korzyść to alkalizacja organizmu i przywrócenie prawidłowego pH.

Lista korzyści płynących z picia soków, w porównaniu do tej związanej ze spożywaniem warzyw oraz owoców w całości jest znacznie dłuższa. Jeśli zatem, którykolwiek z produktów tego typu niekoniecznie nam smakuje zdecydowanie lepszym pomysłem będzie przyrządzenie domowego soku lub zakup gotowego, naturalnego soku z warzyw oraz owoców.

Ten oraz inne tematy dot. zdrowego odżywiania znajdziecie na www.fitday.eu