Pełnoziarnista dieta na wiosnę

123rf.com

Wiosna symbolizuje nowy początek. To czas, w którym nie tylko przyroda budzi się do życia, także i my wstajemy z zimowego letargu i staramy się odbudować dobre samopoczucie, kondycję i formę. Każda zmiana wymaga holistycznego podejścia i modyfikacji na wielu polach codziennego funkcjonowania. Od czego zacząć?
Dobrym początkiem będzie z pewnością zbilansowana dieta. Produkty zbożowe, ze szczególnym uwzględnieniem PEŁNOziarnistych uplasowały się na trzecim miejscu w Nowej Piramidzie Żywieniowej. Oznacza to, że powinny być spożywane podczas większości posiłków. PEŁNE ziarna są źródłem minerałów i witamin niezbędnych dla zachowania dobrej kondycji i samopoczucia.

reklama

Śniadanie to najważniejszy posiłek, który zapewnia nam siłę i energię na cały dzień, dostarcza paliwa niezbędnego do pobudzenia ciała i umysłu i reguluje układ trawienny. Naukowcy z Harvard University przeprowadzili badanie, w którym udowodnili, ze mężczyźni, którzy nie spożywają pierwszego posiłku z samego rana mają większą ochotę na podjadanie między posiłkami. W badaniu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych przeprowadzonym na potrzeby marki Lubella na pytanie Co daje najwięcej energii na cały dzień?, aż 57% Polaków jednoznacznie wskazało śniadanie. Pożywny posiłek z samego rana sprawia, że energia uwalniana jest stopniowo co pozwala, by nasz mózg był w dobrej formie. Jesteśmy bardziej kreatywni, mamy głowę pełną świeżych pomysłów co zwiększa efektywność naszej pracy. Nieprawidłowa dieta może skutkować szybkim wyczerpaniem rezerw energetycznych. A przecież przygotowanie wartościowego śniadania nie zajmuje dużo czasu! Dr Cahill z Harvard University radzi, aby nie zapominać o jedzeniu śniadań i uwzględniać w diecie pokarmy, które dostarczą organizmowi odpowiedniego poziomu energii i składników odżywczych. Jako idealny przepis na zdrowe śniadanie podaje miskę płatków pełnoziarnistych lub owsianych z dodatkiem orzechów i kawałków owoców.

Początek dnia rzutuje na cały dzień. Warto zrobić wszystko, by codzienny start był jak najbardziej przyjemny i wartościowy.Po całonocnym poście trzeba dostarczyć organizmowi potrzebnej energii na cały dzień. Badania umieszczone w Journal of Psychiatric Research udowodniły, że osoby, które spożywają śniadania z samego rana mają lepszą pamięć. Ich mózg pracuje sprawniej i łatwiej przyswajają wiedzę. Ponadto są o wiele bardziej skłonne do aktywności fizycznej i co więcej, ćwiczą znacznie bardziej intensywnie niż inni. Dietetycy przekonują, że osoby, które jedzą śniadanie, mają lepszy nastrój, rzadziej miewają problemy z nadwagą, a ich układ odpornościowy pracuje wydajniej.

Od tysięcy lat zboża stanowią podstawę naszego żywienia. Dostarczają zrównoważonej energii, zawierają białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy i substancje mineralne. Pełnoziarnista mąka kukurydziana to produkt o wysokich walorach odżywczych, złocistym kolorze i delikatnym smaku. Powstaje z przemiału pełnego ziarna, a poprzez proces mielenia ziaren w całości, uzyskujemy mąkę, która nie traci żadnych wartościowych składników. Warto dbać o uatrakcyjnienie diety: oprócz klasycznych płatków zbożowych w menu może znaleźć się jogurt, owoce, a na drugie śniadanie – ciastka pełnoziarniste lub baton zbożowy. To świetna alternatywa dla sklepowych smakołyków, a przy okazji pożywny i urozmaicony posiłek.