Sposoby na dobrą pamięć

123RF.com

Zapomniałaś gdzie położyłaś klucze, okulary? W supermarkecie nagle odkrywasz, że zostawiłaś listę zakupów w domu?
Norma szczególnie po 40-tce. Początkowo winę za takie pomyłki i coraz częstsze zapominanie o rzeczach mniej i bardziej ważnych zrzucamy na stres, szalone tempo życia, ale z czasem zaczynamy myśleć, że to po prostu wiek zaczyna dawać o sobie znać. Dobra wiadomość brzmi: luki w pamięci nie muszą być konsekwencją procesu starzenia się. Badania dowodzą, że istnieją całkiem skuteczne sposoby na utrzymanie mózgu w dobrej kondycji.

reklama

Zestaw ćwiczeń dla mózgu

Mózg wymaga stymulacji, a niestety mamy zwyczaj powtarzania tych samych zachowań i angażowania się w te same aktywności. Nie służy to naszemu „centrum dowodzenia”, które preferuje zaskakujących wydarzeń i nowości. Kiedy regularnie stawiamy sobie nowe zadania psychiczne utrzymujemy wysoki potencjał intelektualny i zmniejszamy ryzyko utraty pamięci związanej z wiekiem. Wystarczy wygospodarować czas na krzyżówkę lub Sudoku, a jeszcze lepiej uczyć się nowego języka.

Życie towarzyskie to także forma ćwiczeń psychicznych, choć oczywiście inna niż krzyżówki. Podczas relacji z ludźmi dochodzi do uaktywniania obszarów mózgu, które odpowiadają za planowanie, podejmowanie decyzji, samokontrolę. Ponadto częste spotkania ze znajomymi utrzymują precyzję myślenia dzięki obniżaniu poziomu kortyzolu, destrukcyjnie działającego na mózg hormonu stresu.

Myśl pozytywnie

Pozytywne emocje mają dobroczynny wpływ na przetwarzanie informacji i na dłuższą metę gwarantują zdrowie psychiczne. Więc jeśli masz zły dzień po prostu wciśnij przycisk „delete” i przywołaj przyjemne wspomnienia. Odtwarzaj je bardzo dokładnie, przypomnij sobie szczegółowo rozmowę, co widziałaś w tym momencie, zapachy i uczucia związane ze szczęśliwą chwilą. I tylko tyle wystarczy, by wywołać zmiany w mózgu, które pozwolą na powrót dobrego nastroju.

Pozwól sobie na zapominanie

Nie ma sensu walczyć o zapamiętanie wszystkiego. Nadmiar informacji, które codziennie do nas docierają może sprawić, że nasza pamięć jest przeładowana nadmiarem danych. A większość z nich zwyczajnie nie jest warta przechowywania. Walczmy tylko o te informacje, które rzeczywiście są niezbędne – im szybciej zapomnimy stary numer PIN do karty bankowej, tym szybciej zapamiętamy nowy.

Pozwólmy sobie na drzemkę w ciągu dnia. Sześć minut wystarcza, by odświeżyć pamięć. I nigdy nie zapominajmy o pokarmie dla pamięci, czyli rybnym daniu co najmniej raz w tygodniu. Według badań przeprowadzonych na Rush University Medical Center zawarte w rybach kwasy omega-3 redukują proces utraty zdolności poznawczych o blisko 10 proc. w skali roku. To tak jakbyśmy cofali zegar o 3-4 lata.