Prenatalna Flow Joga – joga dla kobiet w ciąży

123rf.com

Czas, kiedy kobieta staje się matką, a jej ciało na 9 miesięcy staje się schronieniem dla nowego życia jest cudem i okazją nawiązania kontaktu z dzieckiem. Jest to także okres szczególnej wrażliwości.
Specjalne potrzeby kobiet w ciąży oraz ich dzieci były inspiracją dla powstania jogi dla kobiet w ciąży. Prenatalna flow joga to zajęcia, które łączą tradycję jogi, doświadczenia mam, położnych oraz wiedzę współczesnej medycyny. Owocem tego połączenia jest holistyczny system, który wspiera kobietę w czasie ciąży oraz harmonijny rozwój dziecka na poziomie fizycznym, mentalnym i emocjonalnym.

reklama

Zajęcia te są opracowane specjalnie dla kobiet w ciąży, co oznacza, że obejmują wyłącznie praktyki, które korzystnie wpływają na mamę i dziecko (np. podnoszą poziom energii, poprawiają nastrój lub zmniejszają bóle kręgosłupa). Są one tak pomyślane, aby kobieta poczuła się nasycona ruchem, oddechem i pięknem, odczuła ciepło i miłość.

Prenatalna flow joga to zajęcia wyjątkowe. Praktyka sprzyja nawiązywaniu kontaktu nie tylko z dzieckiem, ale także innymi mamami, ponieważ znamy się po imieniu, ćwiczymy na planie koła. Ruch jest naturalny, płynny i bardzo przyjemny. Ćwiczenia nie męczą, mają subtelnie pobudzić krążenie energii w ciele i dotlenić je, co świetnie wpływa na rozwój dziecka. Kładziemy nacisk na praktyki Joga Nidry (joga snu), która stanowi doskonały odpoczynek dla układu nerwowego, wycisza, uspokaja, a przede wszystkim głęboko relaksuje.

JOGA PRENATALNA praktyczne wskazówki dla mam

  1. UWAŻNOŚĆ – słuchaj swojego ciała i intuicji, nie rób nic wbrew sobie.
  2. ŚWIADOMOŚĆ – pamiętaj, że to zajęcia dla Ciebie i Twojego dziecka, podczas zajęć zwracaj uwagę na swoje samopoczucie oraz na to, jak reaguje maleństwo.
  3. NATURALNY ODDECH – wsłuchuj się w oddech, oddychaj swobodnie, ale nigdy na siłę.
  4. ZWOLNIJ – unikaj ruchu, który męczy, podwyższa tętno lub utrudnia oddychanie, za to ruch miękki i delikatny jest bardzo wskazany, dzieci go bardzo lubią.
  5. UNIKAJ SZTYWNOŚCI – unikaj zbyt długiego przebywania w jednej pozycji, polecany jest raczej ruch, który łagodnie usprawni krążenie energii.
  6. ODPOCZYWAJ – odpoczywaj zawsze, gdy tylko poczujesz taką potrzebę.
  7. NIEWSKAZANE ASANY – unikaj pozycji odwróconych, głębokich skrętów, skoków, praktykowania mula bandhy (napinanie mięśni dna miednicy) na dłużej niż jeden oddech, rozgrzewających pranajam (praktyk oddechowych) oraz wszelkiego dyskomfortu w okolicy brzucha.
  8. Nie kładź się na brzuchu.
  9. Po 30 tygodniu ciąży (lub gdy Ci niewygodnie) unikaj leżenia płasko na plecach, odpoczywaj, leżąc na lewym boku
  10. Możesz przekąsić coś lekkiego przed zajęciami, jeśli masz ochotę
  11. PRZYJEMNOŚĆ – szukaj ruchu, który jest przyjemny, a układając się do relaksu, bądź wybredna, zadbaj o swoją wygodę z dużą dbałością o szczegóły. Warto!

Prenatalna joga, o której tutaj mowa, przywędrowała do nas z Wielkiej Brytanii. W Polsce jogę w tym systemie można ćwiczyć na razie tylko w Warszawie (iidyoga.com) i Wrocławiu (agaradomska.pl).