Problemy żołądkowe u kobiet w ciąży: jak je pokonać?

Czas ciąży to dla wielu kobiet radosny okres oczekiwania na nowego, małego człowieka. Niestety z tym stanem wiąże się również wiele objawów, które wcale nie są przyjemne. Wymioty, zgaga, niestrawność i wzdęcia męczą niejedną z młodych mam. Jak poradzić sobie z problemami żołądkowymi podczas ciąży?

Zgaga w ciąży – jak sobie radzić?

Zgaga to nieprzyjemne uczucie pieczenia i bólu w przełyku. Dodatkowo możemy cierpieć na ból żołądka po jedzeniu, a nawet wymioty. Okres ciąży to czas, kiedy takie objawy mogą się nasilać. Powodem tego stanu są zmiany hormonalne, które mają na celu utrzymanie ciąży. Wysoki poziom progesteronu wpływa na zwieracz przełyku i nadmiernie go rozluźnia. Z tego powodu zbyt dużo kwasu żołądkowego może dostawać się do przełyku. Ciągle powiększająca się macica i dodatkowe kilogramy jeszcze bardziej nasilają problem palenia w gardle.

Jak poradzić sobie ze zgagą podczas ciąży? Przede wszystkim zadbajmy o swoją dietę. Najlepiej postawić na małe, ale bardzo częste posiłki. Rosnący maluch z każdej strony napiera na żołądek, więc ten nie jest w stanie pomieścić zbyt dużych ilości jedzenia. Pamiętajmy też, by po jedzeniu nie zabierać się od razu za ćwiczenia fizyczne lub czynności, które wymagają od nas wysiłku. Dajmy sobie czas na to, aby organizm strawił posiłek i dopiero wtedy pozwólmy sobie na wysiłek fizyczny. W radach o tym, by nie przemęczać się podczas ciąży, jest wiele prawdy. Zgaga oraz inne dolegliwości żołądkowe w ciąży mogą się nasilać przy zbyt dużym przeciążeniu ciała lub zbyt gwałtownej zmianie pozycji.

Aby złagodzić nieprzyjemne pieczenie w przełyku, sięgnijmy po migdały, które mają zasadowy odczyn. Już kilka sztuk działa neutralizująco na kwas żołądkowy i pomaga przy zgadze. Jeśli mamy alergię na migdały, możemy zjeść trochę siemienia lnianego lub wypić pół szklanki mleka. Zmielone siemię lniane należy zalać gorącą wodą i poczekać aż zgęstnieje. Jeśli dokucza nam zgaga, to wystarczą 3-4 łyżeczki na szklankę wody. Taka mikstura podziała łagodząco na żołądek i cały układ pokarmowy.

Aby zapobiegać problemom żołądkowym w ciąży, wystrzegajmy się tłustego, smażonego jedzenia, które jest ciężkostrawne. Organizm może radzić sobie gorzej z trawieniem również po ostrych przyprawach, czekoladzie, niektórych owocach i warzywach (np. cebuli, kwaśnych jabłkach, kapuście kiszonej, cytrusach). Kobieta w ciąży powinna zwracać większą uwagę na to, co je, a jeśli jakiś produkt zacznie jej szkodzić, to warto go unikać aż do czasu urodzenia dziecka.

Chcesz wiedzieć więcej na temat zgagi podczas ciąży? Zajrzyj tutaj Zgaga w ciąży – jak sobie z nią radzić?.

Niestrawność w ciąży – skąd się bierze?

Niestrawność to bardzo szerokie pojęcie, w którego skład może wchodzić także zgaga. Najprościej mówiąc, niestrawność manifestuje się różnymi dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi (np. wzdęciami, biegunką, zaparciem czy zgagą). Problemy z trawieniem w ciąży biorą się z gwałtownych zmian hormonalnych w organizmie. Nawet kobiety, które wcześniej nie miały żadnych problemów z niestrawnością, podczas tych 9 miesięcy mogą męczyć się z wieloma nieprzyjemnymi objawami.

Wiemy już, skąd bierze się zgaga w ciąży. Co jednak powoduje, że może zacząć męczyć nas biegunka, wzdęcia lub zaparcia? Wahania poziomu hormonów wpływają na napięcie mięśni gładkich. Skutkiem tego jest rozluźnienie mięśni i spowolnienie pracy układu pokarmowego. Bez obaw, nasze ciało wie, co robi. Kiedy tempo przesuwania dostarczanego pokarmu zaczyna spadać, organizm może przyswoić więcej niezbędnych składników odżywczych, których potrzebuje mama i dziecko. Niestety taki stan rzeczy ma też swoje przykre konsekwencje. Wolniejsza praca układu pokarmowego sprzyja wzdęciom, nudnościom, biegunkom, zaparciom i zgadze.

W przypadku każdej dolegliwości ze strony układu pokarmowego najważniejsza jest odpowiednia dieta. Podobnie jak w przypadku samej zgagi skupmy się na jedzeniu bardzo małych i częstych posiłków oraz unikaniu tłustych, smażonych potraw. Jeśli męczą nas wzdęcia, wykluczmy z naszej diety produkty wzdymające (np. fasola, kapusta, groch, bób), wędliny oraz tłuste sery.

Najczęstszą przyczyną zaparć jest zbyt mała ilość błonnika oraz płynów. Pamiętajmy, by pić przynajmniej 2 litry wody dziennie oraz nie zapominać o codziennej porcji warzyw i owoców. Natomiast biegunka może być związana ze zjedzeniem czegoś nieświeżego, alergią lub nadmiarem błonnika. Zwróćmy również uwagę, czy dolegliwości nie nasilają się po przetworach mlecznych lub zbyt dużej ilości świeżych warzyw i owoców.

Jeśli niestrawność jest bardzo silna, a jej objawy zakłócają nam prawie każdy dzień, warto również wybrać się do apteki. Zapytajmy farmaceutę o leki, które mają w swoim składzie węglan wapnia i węglan magnezu. Te substancje łagodnie i na długo uwolnią nas od nieprzyjemnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Upewnijmy się jednak, czy kupowany lek jest na pewno bezpieczny dla kobiet w ciąży. Więcej na temat niestrawności żołądka przeczytasz tutaj >>.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!