Przygotowanie do sportów zimowych

123rf.com

Wielu miłośników białego szaleństwa zapomina, że przygotowania do sezonu powinni zacząć nawet dwa miesiące wcześniej, aby uniknąć kontuzji i cieszyć się w pełni zimową aurą. Jak być gotowym na wyjazd na narty czy snowboard?
Zanim wyruszymy na narty czy na snowboard, musimy pamiętać o tym, by odpowiednio się do tego przygotować. Przede wszystkim warto wzmocnić mięśnie i stawy, dlatego najlepiej 2 miesiące przed wyjazdem powinniśmy zacząć ćwiczyć przynajmniej 3 razy w tygodniu. Do przygotowania formy najlepsze są treningi, które zwiększą siłę i wytrzymałość mięśni nóg, brzucha oraz pleców. Idealnym rozwiązaniem mogą być zajęcia na siłowni, takie jak TBC czy ABS, podczas których wzmacniamy wszystkie te partie mięśniowe. Należy również pamiętać o tym, by później każdy wypad na stok poprzedzić rozgrzewką, a zakończyć rozciąganiem. Dzięki temu ryzyko kontuzji znacznie spadnie. Dodatkowo warto zadbać o odpowiednią dietę bogatą w białko, które jest podstawowym budulcem tkanek, i w razie potrzeby pomyśleć o suplementach.

reklama

Poza tym ważna jest praca nad równowagą, która jest niezwykle istotna w sportach zimowych. U ludzi o słabym balansie ciała dochodzi do niebezpiecznego rozkładu obciążeń podczas aktywności fizycznej, co wiąże się ze złą stabilizacją stawów, więc w efekcie zwiększa ryzyko kontuzji. Równowagę wspomagają takie zajęcia, jak Pilates czy Joga albo indywidualne ćwiczenia w domu,np. stanie na jednej nodze, robienie tzw. jaskółki (pochylamy tułów do przodu przy jednoczesnym wyciągnięciu nogi do tyłu). 

ekspert: Paweł Daroszewski, fizjoterapeuta PROFEMED Sport i Rehabilitacja, Grupa LUX MED