Sen – luksus czy konieczność?

fot.123rf

Często traktujemy sen jako przymus. Zapominamy o tym, że jest jedną
z podstawowych potrzeb naszego organizmu. Gdy rytm snu zostaje zaburzony, po pewnym czasie zaczyna się to odbijać na naszej psychice. Zaburzony sen jest uporczywą dolegliwością, która znacznie obniża jakość życia, przeszkadza w pracy, w rozwoju oraz w relacjach z międzyludzkich.

Zaniedbując sen narażamy się m.in. na pogorszenie pamięci i koncentracji, częstszą chwiejność emocjonalną, trudności z myśleniem logicznym oraz znaczne osłabienie zdolności do radzenia sobie z sytuacjami stresogennymi. Pogarsza się także sprawność wykonywania zadań, istotnie spada odporność systemu immunologicznego, wzrasta natomiast ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową.

reklama

Żyjąc szybko chcielibyśmy równie szybko pod koniec dnia zasypiać, zapominając o przygotowaniu organizmu do snu. Aby ten proces przyspieszyć niektórzy sięgają wieczorem po alkohol, który w dłuższym okresie zażywania może stać się przyczyną uzależnienia.

Najnowsze badania wskazują, że bezsenność dotyka około jedną trzecią osób dorosłych. Wśród dzieci i młodzieży zjawisko bezsenności znajduje się na poziomie 30-40%. Na bezsenność cierpi 34% Polaków, z czego 60% to kobiety. Choroba ta nasila się wraz z wiekiem. Około 25-40% cierpiących na zaburzenia snu przejawia zaburzenia lękowe. Także ryzyko depresji jest czterokrotnie wyższe niż u osób bez zaburzeń snu.

Na bezsenność cierpi 34% Polaków, z czego 60% to kobiety.

Zaniedbywanie rytuału snu ma wpływ także na ekonomię. W Stanach Zjednoczonych koszty związane z bezsennością wynoszą ponad 100 mld dolarów rocznie (wizyty lekarskie oraz koszty pośrednie związane ze zdrowotnymi skutkami bezsenności, np. depresja, nadużywanie alkoholu lub substancji psychoaktywnych).

W Polsce jedna trzecia osób zgłasza się na konsultacje lekarskie z powodu złej jakości snu, druga część w zakresie poprawy snu nie robi nic, a trzecia próbuje sobie poradzić samodzielnie – aż 40% deklarujących trudności z zasypianiem posiłkuje się alkoholem.

Warto zadbać o sen, gdyż pełni on rolę regeneracyjną, pozwala wytworzyć energię niezbędną do codziennego funkcjonowania i wzmacnia nasz organizm. Z drugiej strony, wpływając na syntezę neuroprzekaźników, pełni funkcję porządkującą, która jest ważna z perspektywy funkcjonowania psychicznego. Sen pomaga również naszemu mózgowi w oczyszczeniu się z niepotrzebnie nagromadzonych i bezużytecznych informacji.

A więc dbając o nasz sen wpływamy na zachowanie dobrego samopoczucia w ciągu dnia i lepszą efektywność.

Sen pełni rolę regeneracyjną, pozwala wytworzyć energię niezbędną do codziennego funkcjonowania i wzmacnia nasz organizm.

Istnieją pewne czynniki wpływające na jakość snu. Każdy z nas ma inne zapotrzebowanie na sen – jest ono związane z czynnikami genetycznymi. Długość naszego snu zależy od długości i liczby cykli snu potrzebnych do poczucia wyspania. Aby czuć się wyspanym jedni potrzebują czterech, a inni sześciu pełnych cykli snu z tzw. fazą NREM i REM. Genetycznie zapisanego zapotrzebowania na sen nie da się oszukać. Genetycznie uwarunkowana jest też pora snu, czyli nasze możliwości wczesnego wstawania bądź chodzenia późno spać.