W jaki sposób obniżyć poziom cholesterolu?

shutterstock

Podwyższony poziom cholesterolu powinien stanowić dla nas alarm zdrowotny.
Cholesterol to związek chemiczny, wokół którego w ostatnich latach narosło wiele mitów. Wszystko dlatego, że – choć potrzebujemy go do prawidłowego funkcjonowania – w nadmiarze może nam zaszkodzić. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, jak obniżyć cholesterol i czy jest to w ogóle możliwe? Okazuje się, że tak i wcale nie trzeba dużych zmian, by zauważyć efekty.

reklama

Aby obniżyć cholesterol, konieczne jest zmodyfikowanie diety i wprowadzenie aktywności fizycznej. To dwie najlepiej sprawdzające się zasady, pozwalające na skuteczne obniżeni poziomu frakcji LDL, czyli tej, która nam szkodzi.

Jedz zdrowiej

By jeść zdrowiej niż dotychczas i jednocześnie obniżyć poziom cholesterolu w organizmie, warto przyjrzeć się dotychczas spożywanym produktom. Pierwszym krokiem powinno być ograniczenie tłustych potraw i słodyczy. Osoby, które dotychczas przygotowały posiłki, smażąc, powinny przestawić się na pieczenie lub gotowanie. Z deserów warto zrezygnować na rzecz owoców, choć i te należy spożywać w rozsądnych ilościach. Dlaczego? Owoce również zawierają cukier – fruktozę.

Zmiany w diecie powinny objąć również wprowadzenie tzw. żywności funkcjonalnej obniżającej poziom cholesterolu. To produkty bogate w sterole roślinne. Zapewnienie spożycia steroli roślinnych przez 2–3 tygodnie w dawce 1,5–3 g dziennie pozwala zmniejszyć poziom cholesterolu nawet o 7–12,5 proc.[1]

Gdzie można znaleźć sterole roślinne? Występują one w owocach, warzywach czy ziarnach, jednak naturalnie występujące ilości są zbyt małe, aby obniżyć poziom cholesterolu. Warto więc sięgnąć po margaryny wzbogacone w sterole roślinne np. Optima Cardio, które zapewniają odpowiednią dawkę roślinnych tych związków – niezbędną do tego, aby skutecznie obniżyć poziom cholesterolu już w 3 tygodnie.

Ćwiczenia są ważne

Poza zmianą nawyków żywieniowych, warto również do codziennego planu dnia wprowadzić aktywność fizyczną. Nie każdy musi uprawiać sport – wystarczą dłuższe spacery. Ci jednak, którzy chcą poczuć się lepiej i mieć pewność, że żyją zdrowiej, powinni znaleźć dyscyplinę sportową, której uprawianie będzie sprawiło im radość.

Dlaczego ćwiczenia są tak ważne? Bo dzięki regularnej aktywności fizycznej w organizmie dochodzi nie tylko do obniżenia poziomu trójglicerydów (substancji tłuszczowej), lecz także zwiększa się poziom korzystnej dla naszego organizmu frakcji cholesterolu HDL. W praktyce zatem odpowiedź na pytanie: „Jak obniżyć cholesterol?” jest prosta – wystarczy modyfikacja diety i codzienna dawka ruchu. Ważne jest przy tym kontrolowanie poziomu stężenia cholesterolu w organizmie.

Badaj się regularnie

Badanie, za pomocą którego określa się poziom cholesterolu we krwi to lipidogram. By mieć pewność, że poziom tego związku chemicznego w organizmie jest w normie, warto pamiętać o regularnych badaniach. Pierwsze badanie należy wykonać po ukończeniu 20. roku życia. Konieczne jest też cykliczne powtarzanie lipidogramu – najlepiej co roku. Dzięki temu można na bieżąco kontrolować poziom cholesterolu we krwi i szybko zareagować na wszelkie niekorzystne zmiany.

[1] Na podstawie rozporządzenia Komisji UE Nr 686/2014 z dnia 20 czerwca 2014 r.