Wartości odżywcze nasion chia

commons.wikimedia/Dick Culbert/CC

Chia to nasiona szałwii hiszpańskiej z Ameryki Południowej. Słynny Codex Mendocino, opisujący życie codzienne Azteków, wymienia nasiona Chia jako najważniejszą, obok kukurydzy, roślinę uprawną.
Nasiona chia słyną z wyjątkowych wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych. Zawierają więcej kwasów omega-3 niż uchodzący za ich skarbnicę hodowlany łosoś atlantycki, są także bardziej bogate w wapń niż mleko.

reklama

Kwasy omega-3 wspomagają pracę mózgu: ułatwiają uczenie się, poprawiają pamięć i koncentrację. Poza tym wspomagają układ nerwowy, a nawet mogą pomóc złagodzić objawy depresji. Z kolei u osób starszych mogą zapobiec rozwojowi demencji (m.in. chorobie Alzheimera). Dowiedziono także, że nasiona chia pomagają zwalczać depresję u pacjentów z depresją dwubiegunową i wahaniami nastrojów. Kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte w nasionach chia wspomagają także funkcjonowanie wzroku,a u seniorów zapobiegają rozwojowi zwyrodnienia plamki żółtej.

Ponadto nasiona chia zmniejszają ryzyko rozwoju raka piersi.

Nasiona chia zawierają 20% białka, 34% tłuszczu (kwasy tłuszczowe omega-3) i 25% błonnika oraz przeciwutleniacze, które walczą z wolnymi rodnikami, odpowiedzialnymi za starzenie się skóry, infekcje, zapalenie w organizmie i choroby.

Olej z nasion chia zawiera bardzo wysokie stężenie kwasów tłuszczowych omega-3 (ok. 64%). Kwasy omega-3 korzystnie wpływają na nasz profil lipidowy, obniżając stężenie trójglicerydów, a podwyższając stężenie „dobrego” cholesterolu (HDL). Omega-3 mogą także obniżać ryzyko zawału serca, gdyż wbudowują się w błony komórkowe i w ten sposób zmieniają funkcjonowanie płytek krwi.

Błonnik zawarty w chia, poprawia metabolizm, zmniejsza uczucie głodu, obniża ciśnienie tętnicze krwi i ogranicza wchłanianie cholesterolu.

Chia mają zdolność zatrzymywania i wchłaniania wody. Są w stanie magazynować dziesięciokrotność swojej wagi, co umożliwia doskonałe nawodnienie organizmu.

Szałwia polecana jest osobom z cukrzycą, ponieważ po spożyciu chia w żołądku tworzy się żel (podobnie jak z siemienia lnianego), który stanowi barierę dla enzymów tworzących węglowodany. Spowalnia to przemianę węglowodanów złożonych w proste. Osobom chorującym na cukrzycę zapewnia stałe i równomierne dostarczanie glukozy. Ten proces pomaga też w odchudzaniu.

Nasiona chia nie zawierają glutenu, dlatego mogą je spożywać osoby chore na celiakię.