Warzywa i owoce dobre na stres

123rf.com

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Wyzwaniem jest umiejętne zarządzanie nim. Z pomocą przyjdzie nam dieta bogata m.in. w witaminy z grupy B, magnez i flawonoidy. Wszystkie te składniki znajdziemy w produktach roślinnych, które codziennie powinny trafiać na nasze talerze.  
Poza licznymi walorami warzyw, warto zwrócić uwagę na właściwości uspokajające niektórych z nich. Za oknem mamy już wiosnę, co oznacza dużo większy wybór świeżych jarzyn na targach i bazarkach. W najbliższych tygodniach warto zaopatrzyć się w botwinkę, która dzięki zawartości magnezu oraz witaminy C oraz E obniża stres oksydacyjny prowadzący nierzadko do problemów sercowych. Do listy zakupów dodajmy też rzodkiewkę, która – podobnie jak inne warzywa korzenne – również wpływa regulacyjnie na pracę serca. Dodatkowo, ma wysoką zawartość wody i mało kalorii oraz jest bogata w kwas foliowy, potas (odpowiedzialny za przewodzenie impulsów nerwowych), błonnik i witaminę C. W pełni sezonu warto rozglądać się za pełnymi witamin z grupy B szparagami, które dodatkowo są źródłem tryptofanu przyczyniającego się do produkcji hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Wysoką zawartością witaminy B może też „pochwalić się” awokado. Dzięki wspomnianym witaminom poprawia się praca neuroprzekaźników i produkcja czerwonych krwinek, co równa się z poprawą naszego nastroju.

Owoce, podobnie jak warzywa, powinniśmy uwzględniać w codziennej diecie. Na które z nich warto postawić, jeśli chcemy poczuć się spokojniej? W stresujące dni warto spożywać owoce leśne, w tym przede wszystkim jagody. Są one bogatym źródłem antyoksydantów i składników odżywczych, które łagodzą stany napięcia i sprawiają, że nasz organizm lepiej reaguje na stres oraz czynniki stresogenne. Ponadto wpływają pozytywnie na poprawę koncentracji i pamięci. Źródłem antyoksydantów, ale i ogromnej ilości dobroczynnej witaminy C jest też czarna porzeczka, grejpfruty oraz truskawki. Poza tym, że obniżają one stres oksydacyjny oraz poprawiają nastrój, zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia, cukrzycy oraz nowotworów. Do codziennego menu warto dodać też modny w ostatnich czasach owoc granatu, który jest też często określany jako owoc młodości. Dzięki zawartości witamin C, E, B, A, jak również składników mineralnych, białka i kwasu foliowego, wpływa on pozytywnie na naszą kondycję psychiczną i dodaje nam pozytywnej energii.

na podst. mat. pras. ZPC Brześć, www.brzesc.pl.