Warzywa i owoce w diecie

Według najnowszych badań człowiek potrzebuje nie pięciu, ale aż siedmiu porcji owoców i warzyw dziennie. Jak włączyć je do jadłospisu, by odpowiednio zadbać o zdrowie i linię? Polacy żyją w biegu, tylko 10 proc. z nich odżywia się prawidłowo – ale są sposoby na zmianę diety i stanu zdrowia.

reklama

Nowy punkt widzenia

Badania nad zbilansowanym odżywianiem rozwijają się. World Health Organization uruchomiła akcję w imię zwiększenia do pięciu liczby porcji warzyw i owoców w codziennym menu. Zmiany nastąpiły szybko i naukowcy podają już nowe fakty, które zmieniają spojrzenie na kształt diety. Okazuje się, że każdy powinien włączyć w swój plan żywieniowy aż 7 porcji warzyw i owoców. Posiłki w związku z tym muszą opierać się właśnie na nich. To potwierdzona teoria badaczy z londyńskiego University College.

Dietetyczna idea w Polsce

Z lokalnych analiz wynika, że Polacy nie lubią zmian: jedzą mięso i tradycyjne obiady, warzywa traktując jako dodatek – potwierdzają to badania TNS OBOB. Z analizy Krajowej Unii Producentów Soków wynika, że aż 40 proc. Polaków w codziennej diecie pomija owoce i warzywa.

– Polacy faktycznie uchodzą za konserwatywnych żywieniowo, ale to się wyraźnie zmienia. Powiedziałbym nawet, że w ostatnim czasie właśnie w Polsce największą popularnością cieszą się diety oparte o zmianę trybu życia. Dowodem na to jest akcja, którą przeprowadziliśmy na Facebooku: nasi użytkownicy spontanicznie informowali w swoich statusach, kiedy i ile porcji owoców i warzyw zjedli. Zaangażowanie przerosło nasze oczekiwania. – opowiada Ernesto Hartog, Prezes marki Juice PLUS+® w Polsce.

Porcja warzyw, czyli…?

Prawidłowa dieta to trzy do pięciu posiłków dziennie, ale to właśnie przeszkoda. Brak śniadań i obiadów w pracy, jedzenie „na szybko”, w biegu – to typowe problemy, które wskazują dietetycy. Jak włączyć w to jeszcze siedem porcji warzyw i owoców, gdy niektórzy nie wyobrażają sobie zmian w diecie?

Ważna informacja: Porcja warzyw /owoców to ok. 80 g (np. jedno spore jabłko). Posiłki należy dzielić na niewielkie porcje.

Spokój to zdrowie

Witaminy i mikroelementy, które znajdują się w warzywach i owocach warunkują dobre samopoczucie, bo wpływają na układ nerwowy oraz wzmacniają odporność. Przykładowo: poziom witaminy C ma związek z efektami uprawianych sportów, poprawia stan cery i sprawność układu krwionośnego. Z kolei naturalny błonnik to jeden z punktów na ścieżce do idealnej figury.

Organizm sygnalizuje przede wszystkim niedobory najważniejszych witamin. Stres, osłabienie kondycji, wilczy głód i wahania wagi mogą wynikać z braków w menu. W takiej sytuacji trzeba szybko zareagować.

Owoce 2.0

Polacy coraz chętniej sięgają po suplementy diety. Na V Międzynarodowym Forum Suplementów Diety podano, że od 25 do 75 proc. mieszkańców Warszawy korzysta z tego typu środków wspomagających dietę, ale jak wybrać te bezpieczne? Zaledwie niewielki odsetek zdaje sobie sprawę z tego, że warto wybierać przede wszystkim suplementy oparte o naturalne składniki – działają jak bomba witaminowa.

Ważne: naturalne suplementy diety działają stopniowo, jeśli są stosowane regularnie.

Odpowiednio dobrane suplementy pozwalają przetrwać dzień w biegu. Nieregularny tryb życia wymaga wsparcia „z zewnątrz”, zwłaszcza, jeśli brakuje czasu na codzienne gotowanie, dlatego warto sięgać po dodatkowe rozwiązania. To dobry pomysł też dla tych, którzy mimo wszystko chcą unikać fruktozy i obniżyć kaloryczność posiłków, bez narażania zdrowia (dobry suplement diety nie zawiera cukru). Tego typu nowoczesne rozwiązania mogą podnieść jakość życia, wspierając dietę.