Ważne pytania o sól

123rf.com

Światowa Organizacja bije na alarm: Europejczycy jedzą za dużo soli. W 2008 przyczyną ponad 40 % zgonów w regionie były choroby krążenia, których występowanie łączy się z nadmiernym spożyciem soli.
Ile wynosi zalecane spożycie soli dla dorosłego człowieka?

reklama

Żeby uniknąć chorób krążenia, Światowa Organizacja Zdrowia zaleca nie przekraczać ilości 5 g dziennie (czyli 1 łyżeczka do kawy). Szacunki i badania konsumpcyjne wskazują, że w większość krajów europejskich spożycie soli kuchennej wynosi 7 do 18 g dziennie.

Ile wynosi zalecane spożycie soli dla dzieci?

  • 0 – 9 miesięcy: 0
  • 18 miesięcy – 3 lata: do 2 g dziennie
  • 7-10 lat: do 5 g dziennie

Dlaczego nadmiar soli jest niebezpieczny?

Badania naukowe dowodzą, że w całej Europie wzrosły czynniki ryzyka przewlekłych chorób niezakaźnych, takich jak nadciśnienie tętnicze. Nadciśnienie prowadzi do schorzeń układu krążenia, może także negatywnie wpływać na stan nerek.

Jakiej żywności unikać?

Według Światowej Organizacji Zdrowia głównym źródłem soli są dania gotowe i niezdrowe przekąski, ale trzeba także uważać na chleb i nabiał, zwłaszcza sery. Bezspornie zbyt dużą ilość soli, ale też tłuszczu i cukru zawierają dania typu fast food oraz posiłki serwowane w restauracjach.

Jak kontrolować spożycie soli?

W Europie 70-75 % soli trafia do organizmu człowieka w postaci przetworzonej żywności, co trudno kontrolować. Reszta jest dodawana do potraw.

Jak jest rola soli w przeciwdziałaniu niedoborom jodu?

Jodowanie soli odgrywa ważną rolę w zakresie wyeliminowania niedoborów jodu właśnie z powodu powszechnego spożycia soli i możliwości kontrolowania produkcji. Poza tym jodowanie pozostaje bez wpływu na wartości smakowe i jest stosunkowo rentowne. W 1992 wszystkie kraje europejskie postawiły sobie za cel wyeliminowanie niedoborów jodu. Od tego czasu sytuacja na świecie bardzo się polepszyła, a Europa jest na szarym końcu, jeśli chodzi o poziom jodowania soli.

źródło: WHO